4 Tips hoe je om kan gaan met onwenselijk gedrag van je kind

Hoe ga je om met onwenselijk gedrag van je kind?gedrag

Je kent vast de voorbeelden; een kind dat in de winkel een snoepje wil kopen, maar dit niet mag en begint te schreeuwen of plat op de grond gaat liggen; of het kind van 2 jaar dat stellig “nee!!” zegt wanneer je vraagt om naar bed te gaan. Of het kind dat bij correctie begint te gooien met jouw spullen… als ouder kennen we de situaties allemaal! De vraag is hoe ga je hiermee om?

Het zou super zijn wanneer ik die zou kunnen beantwoorden met 1 oplossing, helaas is die er niet…

In het e-cursus Wijs Opvoeden ontdek je de meest voorkomende situaties van het opvoeden en praktische oplossingen.

Gedrag van kinderen hangt samen met allerlei factoren, karakter, aanleg, temperament, wilskracht, hechting, allerlei ervaringen van ontvangen reacties op hun behoeften, de omgeving van het kind én wat vaak vergeten wordt de begeleiding van volwassene/verzorger. Jouw voorbeeld, manier van reageren, van aandacht geven en voorzien in de behoefte van je kind, je verbale en non-verbale communicatie en je humeur bepalen een groot deel hoe een kind zich gedraagt. Daarnaast speelt ook heel erg mee hoe lekker zit je kind in zijn vel. Veel kinderen zijn hedendaags erg moe! Een kind dat moe is, wordt dwars, huilerig, humeurig en kan/wil bij het op bed leggen ook niet goed slapen of wordt na een uurtje al weer wakker… nog moe.

Kinderen kun je dwingen tot wenselijk gedrag? Nee… jammer dat je geen knopje om kunt draaien hè? Gedrag kan je niet afdwingen, zonder dat je voorbij gaat aan de autonomie van het kind! Op korte termijn lijkt het wel te lukken door vooral straffen en belonen, maar daardoor vertoont een kind wenselijk gedrag uit angst voor straf. Daarnaast veroorzaakt de angst voor de ouder en straf mogelijk een verwijdering tussen ouder en kind of tussen het Zelf van het kind en zijn gedrag (er ontstaat een innerlijk conflict, waar het later last van kan krijgen) En meestal blijft het kind een negatieve prikkel nodig hebben om binnen de paadjes te lopen. Op de lange termijn leveren beide verwijderingen eerder schade op dan een positieve keuze voor wenselijk gedrag vanuit het kind zelf. Het is belangrijk dat een kind eigen keuzes leert maken en daarvoor verantwoordelijkheid kan nemen.

Communicatie en gedrag

Een kind leert het meeste van jouw non-verbale communicatie en jouw voorbeeld gedrag. Het is belangrijk om jezelf onder de loep te nemen… oeps!! Wat drijft jou bij het stellen van regels en correcties op onwenselijk gedrag? Welke sociale vaardigheden toon jij aan je kind? Hoe duidelijk en helder ben je in jouw communicatie naar je kind zowel verbaal als non-verbaal? In hoeverre zijn jouw regels en ben jij zelf voorspelbaar voor je kind? Voorspelbaarheid en regelmaat creëert veiligheid voor je kind. Wanneer een kind de grenzen en het kader niet kent gaat het op zoek met grensoverschrijdend gedrag; het zoekt jouw (veilige) grenzen op! Zit je eenmaal in dit patroon, dan is het best lastig om het patroon met heldere grenzen neer te zetten en vast te houden; het kind probeert immers de eerste tijd nog even uit of ze echt gelden… hou vol en houd je vast aan je visie voor de toekomst; grenzen bieden veiligheid!

5 Tips voor een prettigere sfeer thuis, waar je vandaag al mee kan beginnen!

Tip 1 – zorg voor een uitgerust kind

  • Leg het kind als het moe is op bed!
  • Jij ziet of je kind moe begint te worden en wat het nodig heeft, houdt dan de slaapjes en dagelijkse regelmaat aan. Geef slaapjes niet de vroeg op!
  • Stel geen vraag, maar biedt begeleiding om naar bed te gaan. “Kom, je hebt je boterham op, nu gaan we lekker slapen” Bij een vraag nodig je het kind uit om een keuze te maken, en bij kinderen van 2 jaar is dat meestal… nee!! Zie je daar maar weer eens uit te redden 😉
  • Bij weinig regelmaat, de ene keer wel en de andere keer niet; geef je jouw kind meer speelruimte om je grenzen uit te proberen. Het heeft namelijk geen duidelijkheid, omdat je te weinig sturing biedt. Je kind gaat jou sturen met zijn gedrag.
  • Weetje…: Kinderen in Nederland slapen doorgaans te weinig overdag en zijn geregeld oververmoeid. Onderzoek wijst uit bij 4 en 5 jarige kinderen (kleuters dus) dat zij na een middagslaapje betere schoolprestaties laten zien. Naast het feit dat een vermoeid kind zich minder goed kan ontwikkelen, kan oververmoeid zijn ook slaapproblemen en gedragsproblemen ontwikkelen en zelfs depressie. (lees binnenkort meer in een artikel over kenmerken van slaperigheid en oververmoeidheid)

Tip 2 – hoe geef jij aandacht aan je kind

  • Wees eerlijk; wanneer krijgt jouw kind de meeste aandacht: wanneer het lief speelt of wanneer het vervelend doet?
  • Geef je kind meer aandacht op momenten dat het goed gaat. Beloon als het ware het wenselijke gedrag.
  • Correcties werken beter met humor en afleiding, dan met straf en harde woorden; laat je kind zien hoe je het wel prettig vindt en bij zeker bij oudere kinderen vertel het!
  • Zie en hoor je kind: heb aandacht voor de emoties, benoem ze, bespreek ze, geef ze ruimte op gepaste wijze om ze te uiten. Stel jezelf de vraag: wat is hier aan de hand? Wat zou er achter dit gedrag zitten?
  • Neem bij oudere kinderen even de tijd om bij het naar bed brengen even de dag door te spreken: begin met de vraag: Wat ging er niet zo leuk vandaag? En eindig met de vraag: Wat was er wel leuk vandaag? Zo’n 1 op 1 momentje geeft vaak meer inzicht, dan wanneer je uit school vraagt hoe was het op school? En versterkt de vertrouwensband met jou als ouder!

Tip 3 – geeft duidelijk instructie en sturing

  • Geef vooraf; duidelijke instructie over wat wel en niet kan Bv. Vooraf: “Jullie mogen in de zandbak spelen, maar ik wil niet dat jullie het zand door de tuin scheppen; het zand blijft in de zandbak” Dan sturing tijdens het spel: je ziet dat het zand toch buiten de zandbak gaat en loopt er meteen heen. “jongens dit hadden we niet afgesproken, het zand blijft in de zandbak weten jullie nog?” Je pakt een emmertje en maakt er een zandtaartje van… “kijk jongens kunnen jullie dat ook?” Zijn de kinderen even later weer vergeten dat het zand in de zandbak moest blijven, dan geef je nogmaals aan dat dit niet de afspraak is en bindt er een consequentie aan. “Als jullie nu weer het zand uit de zandbak doen, dan stoppen we met het spelen in de zandbak en gaan we binnen spelen”
  • Benoem je instructie, sturing en je evt. correctie rustig; houdt er rekening mee dat spelende kinderen al spelend de regeltjes wel eens vergeten en moeten leren, dat een grens een grens is.
  • Wees er ook alert op dat je passief aandacht houdt voor wat er gebeurt in de zandbak. Het is belangrijk dat je meteen rustig reageert wanneer de eerste volle schep onderweg is naar jouw bloembak. Je kan je voorstellen, dat wanneer je geen oogje in het zeil houdt en ontdekt dat de halve zandbak door de hele tuin uitgespreid ligt je minder rustig kan reageren. Ook de kinderen hebben al een positieve beloning van al de lol van hun ontdekkingstocht gehad… Kort erop zitten werkt voor je kind én voor jou! Na een tijdje zal je zien, dat je kind de regels weet en onthoud en daardoor is de kans klein dat hij het zand door de tuin verspreid. Je kunt iets meer achterover leunen… maar nooit te veel. Als het erg stil is in de zandbak…

Tip 4 – opvoeden is een proces!

  • Belangrijk: jij bent de ouder met meer levenservaring en besef van gevaar en de noden van je kind. Jij stelt dus ook de buitenkaders op die goed zijn voor je kind: voldoende eten, slapen, verschoning, zorg en aandacht, erkenning én ruimte voor de autonomie van je kind. Ruimte geven voor de autonomie betekent dat je kind op passende momenten zelf keuzes kan maken: bv. Je kind bepaalt niet wanneer het naar bed gaat, maar kan wel nog een tijdje wakker liggen en evt. wat lezen… Je kind bepaalt niet dat het naar de speeltuin mag, maar mag wel proberen zijn schoenen zelf aan te doen… Naar leeftijd en ontwikkeling verschuift de keuze ruimte met steeds meer mogelijkheden.
  • Onthoud dat opvoeden een leerproces is: voor jezelf en ook met je kind
  • Wees niet te hard voor jezelf wanneer het een keer niet lukt zoals je had voorgenomen
  • Je kind ontwikkelt zich en is daar steeds een stap mee vooruit op jouw opvoedproces, zeker bij een eerste gebeurt alles voor de 1e keer
  • Belangrijk is om een visie te ontwikkelen en het beste werkt dit samen met je partner. Wat vinden jullie belangrijk om je kind mee te geven in zijn ontwikkeling naar volwassenheid? Welke grenzen en omgangsvormen zijn harde grenzen? Probeer daar samen met je partner consequent te zijn. Daarnaast gelden de zachte grenzen en die kunnen per ouder verschillen. Geen probleem voor je kind! Op school, bij een vriendje, in de opvang overal gelden andere regels. Wat zijn zachte grenzen – grenzen om wat meer flexibel in te schatten en te sturen.
  • Visie geeft adem om vol te houden… bv. Ik vind het belangrijk om mijn kinderen te leren dat we het niet altijd eens zijn met elkaar, maar wel in verbinding blijven en respect hebben voor elkaar. Dit vraagt af en toe een reflectie moment om even naar mezelf te kijken; is deze regel op dit moment echt belangrijk voor mij of voor de ontwikkeling/bescherming van mijn kind of wil ik dit omdat ik dit zelf moeilijk vind? Loslaten is een moeilijk proces voor ouders en een kind voelt wanneer je het tegenhoud, om zich te ontwikkelen vanuit je eigen behoefte, of vanuit de bescherming van je kind. Het is soms lastig… fouten maken mag.
    Na een confrontatie met mijn kinderen vraag ik mij altijd af; hoe was dit conflict voor onze verbinding? Zijn we elkaar kwijt geraakt of hebben we elkaar vastgehouden ook al waren we het niet eens met elkaar? Mijn visie geeft houvast om elk conflict als een moment te zien en dat we het niet eens hoeven te zijn. Soms is mijn regel te scherp en regelmatig wil een kind meer vrijheid dan dat ik vind passen bij de leeftijd. Na de heftige emoties nog een keer napraten in de rust biedt vaak een mogelijkheid voor verbinding en respect voor elkaar.
  • Voor zowel ouders als kinderen geldt fouten maken mag! Neem je verantwoordelijkheid, spreek het uit naar elkaar wat de volgende keer beter kan en zorg dat je verbonden blijft met elkaar!

In het e-cursus Wijs Opvoeden ontdek je de meest voorkomende situaties van het opvoeden en praktische oplossingen.

Geef jezelf een voorsprong en ga aan de slag met de praktische kennis en tips, die veel ouders met kinderen van 1 tot 10 pas na jaren weten!

Lees meer en vraag hier het e-curcus Wijs Opvoeden aan

 


delen-mag

 

Warme groet,

Marielle♥

Counsellor/Coach die ouders ondersteunt om gedrag te leren lezen en ouders zelfvertrouwen geeft in hun opvoeding. Specifieke expertises: opvoeding, gedrag, hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid.

Auteur: Marielle Lourier-Kolster

Mijn naam is Marielle Kolster, ik help jou als werkende moeder om jouw baby de beste zorg, liefde en aandacht te geven, zodat jij met een gerust hart kunt werken. “Samen maken we dat mogelijk!” Michel en ik hebben de visie dat ieder kind uniek is en de mogelijkheid moet krijgen omdat te ontdekken en te ontwikkelen. Door middel van gastouderopvang hebben we ruim 13 jaar geleden ons gezin geopend om gastkinderen een veilige en vertrouwde plek te bieden op momenten dat jij werkt. Door persoonlijke aandacht voor jou en je baby ontwikkelen we een vertrouwde band met elkaar en creëren we een vertrouwde, kleinschalige en huiselijke leefomgeving waarin je baby optimaal kan groeien en ontwikkelen. Onze samenwerking stelt jou in staat om te investeren in jezelf en in je carrière en je baby de best mogelijke basis mee te geven voor het leven. De opvang wordt als een 2e thuis. Ik zie dat veel moeders worstelen om de zorg voor hun baby over te dragen aan een onbekende. Voor mij is het daarom heel belangrijk om voordat je baby komt elkaar te leren kennen. Ik werk enkel en alleen op basis van een wederzijdse klik en een gevoel van vertrouwen dat er is of ontstaat op het moment dat we elkaar ontmoeten en kennismaken. Dat is de basis van onze samenwerking.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *