Blog

Wat kan ik voor jou of je kind betekenen?

OVER MIJ

Zoek jij voor jouw peuter een fijne speelplek om te leren spelen en contact te maken met andere kinderen, begeleidt in een klein groepje door een professionele gastouder en coach dan is Peuter Contact een mooie plek!

Ik ben Marielle Kolster; gastouder en coach en binnenkort start de aanmelding voor de 10 peuterspeelochtenden van dit voorjaar. Ik vind het belangrijk dat kinderen zelfvertrouwen ontwikkelen, zodat ze zichzelf kunnen en durven zijn. Ieder kind is uniek! Zelfvertrouwen is dé basis waardoor een kind in elke situatie zich kan profileren en uitdagingen aan kan gaan. Contact maken met de wereld om ons heen en met anderen is een belangrijke dagelijks patroon; ik kinderen graag een goede basis meegeven.

Met de peuterspeelochtenden van Peuter Contact wil ik die begeleiding graag aan jouw kind geven!

Ik heb relevante diploma’s, cursussen en opleiding en een ruime (werk)ervaring als moeder van 3 kinderen en meer dan 14 jaar gastouder en 3 jaar gezinsbegeleiding bij Home-Start Humanitas. In 2009 heb ik een opleiding voor Counsellor/Coach gevolgd. Ik heb ruime ervaring met kinderen die niet voldoen aan de standaard maatlijstjes en heb door veel vakliteratuur en ouderlijke ervaring het gedrag van mijn kinderen leren lezen. Door mijn ervaring met hooggevoelige en hoogbegaafde kinderen herken ik de zoektocht van ouders, het gevoel om alleen te staan en soms met je handen in het haar te zitten bij het gedrag van jouw kind. Opvoeden van een eigen kind is zelfs voor professionals een grote uitdaging. De theorie is vaak heel anders dan de praktijk  😉 Counselling is vooral luisteren naar de betekenis van de woorden die niet vertelt worden.

Ik sta positief in het leven en probeer door out-of-the-box te denken nieuwe mogelijkheden, wegen én oplossingen te vinden. Het is mijn kracht om jou en ook jouw kind te inspireren.

Gaat het met jouw kind helemaal prima en zijn er geen bijzonderheden; laat mij je kind op de peuterspeelochtend dan meenemen en uitdagen naar nieuwe contacten en dingen.

Maak jij je zorgen of wijkt jouw kind af van de norm? Dan wil ik graag samen met jou de uitdaging aangaan om met je mee te kijken en om jouw kind te begeleiden!

Informeer of er nog een plaatsje vrij is! Bel 0172-577539

Peuter problemen?

Is het nu echt nodig om je peuter voor te bereiden op de basisschool?

Gelukkig is het voor veel kinderen niet perse nodig om je peuter voor te bereiden op de basisschool, maar het is natuurlijk altijd heel leuk en vooral leerzaam voor een peuter om samen met andere kindjes te spelen op een peuterspeelzaal ochtend. Sommige peuters hebben vooral behoefte aan uitdaging en vervelen zich snel.

Peuter problemen als de peuterpuberteit, alles zelf willen doen, driftbuien, verveling, verlegenheid, echt toe zijn aan school of vriendjes voor elk kind uit zich dit weer anders. Soms ga je er prima mee om en soms kun je ze wel … achter het behang plakken.

En ook als je  je wel zorgen om je peuter maakt, dan is de peuterspeelochtend van Peuter Contact naast de algemene voordelen van een peuterspeelzaal dé plek voor jouw peuter!

Algemene voordelen:

  • kinderen leren van elkaar
  • zien hoe andere kindjes dingen doen
  • leren samen spelen
  • leren contact maken; misschien wel vriendjes maakt om samen mee naar de basisschool te gaan
  • leren zelfstandig te worden
  • leren zelf dingen op te lossen
  • sociale vaardigheden oefenen
  • leren hoe communicatie werkt; verbaal en non-verbaal
  • leren omgaan met een groep kindjes
  • structuur in de ochtend

Extra voordelen van een peuterspeelochtend bij Peuter Contact:

  • coaching en begeleiding sociale vaardigheden en interacties
  • individuele aandacht voor zorgvraagstukken van een kind
  • Thematisch de woordenschat vergroten door verhaal, voorlezen, spel en activiteiten
  • werken met een bewerking afgestemd op peuters “Speel je wijs woordenschat”
  • kinderen in contact brengen met expressie: bewegen, dans, muziek, creativiteit; knutselen/verven, bouwen met materialen en constructies, fantasie en eigen spel
  • contact maken met elkaar; hoe doe je dat?
  • spelenderwijs oefenen met verbale en non-verbale communicatie; hoe zeg je iets met woorden en met je houding
  • heldere dag structuur en regels
  • werken met bewerking afgestemd op peuters “Speel je wijs theater, drama en spel” voor taalontwikkeling op een speelse wijze
  • samen met ouders meedenken wat de behoeften zijn van hun kind
  • indien wenselijk coaching voor ouders bij zorgen rondom ontwikkeling of gedragsproblemen; opvoeden doe je niet alleen

Peuterspeel ochtend en coaching voor p;euters in Boskoop met individuele aandacht voor coaching op bepaalde ontwikkelingsgebieden.Als gastouder en coach kan ik, Marielle Kolster je kind en jou als ouder professioneel de ruimte geven om te ontwikkelen en een veilige plek bieden voor vragen en samenwerking. Als ouder van 3 kinderen heb ik een schat aan ervaring omtrent de opvoeding van hoogbegaafde en hooggevoelige kinderen en alle gevolgen die dat bij de opvoeding en op school met zich mee brengen. Ieder kind is uniek en mag zijn unieke persoonlijkheid laten zien! Kinderen zijn prachtig; allemaal!

Voor jouw peuter start ik medio april 2019 met 10 + 1 unieke peuterspeelochtenden tot de zomervakantie!

  • om plezier te maken met andere kindjes
  • om meer taalvaardigheid te leren en het gebruik daarvan
  • om contact te maken met leeftijdgenootjes, structuur en zelf expressie
  • coaching en begeleiding te ontvangen met positieve feedback ter bevordering van het zelfvertrouwen, zelfstandigheid en sociale vaardigheden
  • en dat alles in een klein vertrouwd groepje van max. 6 kindjes

Als jij wilt dat je kind zelfredzaam en vol zelfvertrouwen naar de basisschool gaat, dan is Peuter Contact iets voor jou en je kind!

Meld je peuter aan voor het voorjaar van 2019. Er zijn maar 6 plaatsjes beschikbaar en gaat door bij voldoende aanmeldingen.

Je gegevens


Aanmelden en interesse voor PeuterContact!

Peuter Contact zijn een aantal ochtenden op vrijdag om peuters een steuntje in de rug te geven als voorbereiding op de basisschool.

Naast dat de ochtenden waar peuters interactief met elkaar bezig zijn met muziek, taal, samenspel en drama, zal ook begeleiding en coaching een onderdeel zijn. Er is een uitgebreide intake, waarbij individuele aandachtspuntjes naar voren kunnen komen.

De ochtenden gaan door bij voldoende aanmeldingen en starten in het voorjaar medio april 2019. Na aanmelding ontvangt je een bevestiging dat je op de lijst staat en begin januari zal er meer informatie naar je toegestuurd worden.

Warme groet,
Marielle


Peuter begeleiding en voorbereiding basisschool

Peuterspeelochtend

“Het belangrijkste in communicatie is horen wat er niet gezegd wordt.”
Peter Drucker

Contact maken doen we allemaal elke dag! Contact maken is communiceren; verbaal (taal) en non-verbaal (gedrag). Wat we voelen stralen we uit, maar hoe doe je dat zonder woorden. Bij baby’s zie je dat ze vooral non-verbaal communiceren; huilen, lachen en nieuwsgierig ontdekken of wrijven in de oogjes als ze moe zijn.

Woorden geven aan dat wat je wilt, nodig hebt, je emoties of juist niet leuk vindt is heel belangrijk. Wanneer een kind zich begrepen voelt stijgt zijn zelfvertrouwen!

Jij als ouder wil natuurlijk dat jouw zoon of dochter vol zelfvertrouwen in het leven staat. Dat het straks op school vriendjes kan maken én goed mee kan komen met de les. Kortom je wilt het beste voor je kind. Gelukkig zijn er veel kinderen, waarbij het lijkt dat ze makkelijk leren in de huiselijke kring en in contact met leeftijdgenootjes op een crèche, KDV, kinderen van familie/vriendinnen en bv. de peuterspeelochtend. En wanneer een kind van zichzelf een open karakter heeft en onderzoekend is aangelegd werkt dat enorm mee.

Met de 10 peuterspeelochtenden tot de zomervakantie van Peuter Contact creëer ik een veilige omgeving met begeleiding waar jouw kind samen spelen en contact maken kan oefenen in een klein groepje leeftijdsgenoten max. 6 kindjes in de leeftijd van bijna 3 jaar tot en met 4 jaar; dus ook voor kleuters die op de vrije vrijdagochtend graag willen spelen of willen worden uitgedaagd.

Contact maken en samen spelen

Misschien gaat dit bij jouw kind niet vanzelf (of misschien herken je dit van je eigen kindertijd en maak je je zorgen voor de schooltijd van jouw kind):

  • je kind wordt heel stil in een groepje kinderen, trekt zich terug
  • mag assertiever zijn, laat speelgoed afpakken
  • of kan moeilijk delen en samen spelen
  • praten met andere kinderen gaat lastig (je kind kan nog niet goed praten of juist heel goed en wordt daardoor niet begrepen)
  • heeft nog een beperkte woordenschat
  • vindt samen spelen met kinderen best moeilijk
  • raakt soms boos, gefrustreerd en driftig
  • huilt geregelt
  • doet andere kinderen pijn
  • kruipt het liefst in een hoekje (alleen)
  • schreeuwt veel
  • je ziet dat andere kinderen jouw kind links laten liggen

Wat gebeurt er als jouw kind moeilijk contact kan maken met andere kinderen, jou als ouder of straks de juf of meester?

  • je kind voelt zich eenzaam of alleen
  • heeft weinig vriendjes/vriendinnetjes
  • je kind voelt zich niet begrepen
  • je kind krijgt niet wat het nodig heeft
  • je kind loopt een achterstand op
  • je kind raakt gefrustreerd en boos
  • je kind heeft misschien wel driftbuien
  • Je kind doet andere kinderen misschien wel pijn
  • je kind huilt veel of snel
  • je kind voelt zich ongelukkig op school of met kinderen
  • je kind wordt misschien gepest

Geen enkele ouder wil deze dingen voor zijn of haar kind. Je wilt het beste voor je kind!

Op onze peuter/kleuterspeelochtend op de vrijdag bied ik jouw kind op een speelse manier begeleiding 4Talent-, taal- en sociale-ontwikkeling. Dit doe ik heel kleinschalig! maximaal 6 kindjes om zo jouw kind optimaal te kunnen begeleiden en aandacht te kunnen geven.

Centraal op deze ochtenden met peuter begeleiding staat contact maken met taal, woorden, elkaar, (voor)lezen, letters, materialen en dat alle speels omlijst door samen spel met de andere kindjes. Ook de sociale vaardigheden komen aanbod, het uitleggen en kijken van gedrag en hoe kun je communiceren door middel van taal, houding en gebaren en normen en waarden. We gaan vooral aan de slag met veel creativiteit en expressie door jezelf te uiten door drama, spel, muziek, dans, knutselen, fantasie, bouwen met materialen. Leren is doen en daarbij werk ik niet met een vooraf opgezet en uitgewerkt plan, maar geef de kinderen zoveel mogelijk ruimte voor hun eigen proces. Spelen is leren!

Voordelen van Peuter Contact: 

  • klein groepje om te leren spelen (max. 6 kindjes)
  • 1 ochtend in de week
  • veel rust en regelmaat
  • veel individuele aandacht en ruimte voor zijn/haar verhaal
  • coaching van de gastouder; open vragen stellen, doorvragen, situaties uitleggen en mogelijkheden bieden om keuzes te leren maken
  • veel taal aanbod; voorlezen, verhaal, zingen
  • leren kijken naar gedrag
  • emoties leren uiten met woorden
  • ruimte voor het kind om zichzelf te zijn en contact te leren maken
  • aanleren van sociale vaardigheden
  • oefenen wat moeilijk is en complimenten wanneer iets lukt
  • vergroten zelfvertrouwen
  • oefenen in zelfstandigheid en communicatie
  • samen spelen met een paar leeftijdgenoten ipv een grote groep kinderen
  • kennis van hoogbegaafdheid (ontwikkelingsvoorsprong) en hooggevoeligheid
  • uiten met expressie; muziek, dans, creatief, fantasie

Is dit precies wat jij zoekt voor jouw zoon/dochter?

Meldt je dan nu aan voor het voorjaar van 2019! VOL = VOL nog slechts 6 plekjes vrij

AANMELDEN op lijst, klik hier

***

Het is heel belangrijk dat een kind zich gezien, gehoord voelt en begrepen wordt, zowel door volwassenen als andere kinderen.

Vaak begint de communicatie van je kind met gedrag en vraagt dit begrip en inzicht van de ouder over wat je kind probeert te communiceren. Het aanleren van woorden helpt een kind uiting te geven van wat het wil, nodig heeft of om gevoelens onder woorden te brengen; taal ter aanvulling van zijn communicatie met zijn of haar gedrag. Hoe meer een kind gaat praten en onder woorden kan brengen wat het denkt, voelt en bedoelt hoe duidelijker het zich kan uitdrukken en mensen om hem of haar heen hem begrijpen.

Wanneer een kind zich begrepen voelt én ook begrijpt wat jij bedoelt hoe zelfstandiger het wordt en hoe meer zelfvertrouwen het kind ontwikkeld.

Een kind dat vol zelfvertrouwen is, sociale vaardigheden goed kan gebruiken én zich goed kan uiten en praten is goed voorbereid voor de basisschooltijd.

  • kan makkelijk contact maken
  • heeft vriendjes en vriendinnetjes
  • wordt begrepen doordat hij goed kan praten
  • neemt de gesproken taal van de les goed op
  • zit lekker in zijn vel
  • gaat met plezier naar school
  • kan zijn emoties op de goede manier uiten en zeggen wat er scheelt
  • wordt niet gepest
  • loopt soepel door de lesstof en de schooljaren
  • een vrolijk en blij kind
Met de peuterochtenden kan ik uw kind optimaal begeleiden in het contact met kinderen en volwassenen om het zo goed mogelijk voor te bereiden op de basisschooltijd. Uiteraard gaat het voor het kind vooral om fijn te spelen met andere kinderen en alvast een beetje te wennen aan een groepje en dagstructuur.

Uit eigen ervaring weet ik dat er meer mee kan spelen, waarom het soms lastig is op school of om contact te maken. bv. hooggevoeligheid en hoogbegaafdheid of andere diagnoses. Maar met de peuterochtenden krijgt je kind handvatten en een goede basis mee om zich te kunnen ontwikkelen.

Op de peuterochtenden werk ik met de Pedagogische doelen volgens de piramide van Psycholoog Maslow. Een kind kan zich pas ten volle ontplooien (topje van de piramide) wanneer aan de onderliggende traptreden van de piramide voldaan zijn.

Tijdens de ochtenden biedt ik de veilige omgeving met de behoeften die elk kind nodig heeft, zodat het zichzelf kan zijn en zich durft te laten zien. Door te voldoen aan de basisbehoeften van eten en drinken, bewegen en ontspanning in een veilige omgeving met rust en regelmaat. Waarbij elk kind gezien wordt en erbij hoort. Schep ik een fijne plek om te oefenen met uitdagingen, samen spel, respect voor zichzelf en anderen om zo successen te kunnen halen en problemen te kunnen oplossen. En dit alles met ruimte voor creativiteit, eigenheid en fantasie.

Maatwerk

Indien nodig kun je als ouder betrokken zijn bij de begeleiding. Bij de intake kunnen aandachtspunten van je kind aangegeven worden en besproken.

Aangezien ik je kind met aandacht begeleid kan het voorkomen dat je kind specifieke behoeften of zorgen laat zien. Door een warm en betrokken contact met jou als ouder kunnen we dit samen bespreken, begeleiden en evt. kan ik je helpen met het zoeken voor een goede doorverwijzing of specifieke hulp voor je kind.

Eventueel kan een ouder coaching ontvangen bij specifieke problemen en uitdagingen.

Gastouderopvang (dagopvang)

Mocht je enthousiast zijn, maar 1 ochtend te weinig vinden en ook opvang zoeken voor hele dagen. Op de woensdag en donderdag biedt ik ook gastouderopvang aan. Informeer naar de mogelijkheden. In de gastouderopvang werk ik met een Pedagogisch Beleidsplan, vraag dit bij interesse aan via het contact formulier of klik hier om naar de website te gaan!

In april 2019 starten we met de peuterochtenden voor dit voorjaar op de vrijdagochtenden als er voldoende aanmeldingen zijn.
10 + 1 (bonus) ochtenden van ca. 08:30 – ca. 12:00u

Maar 6 plaatsjes beschikbaar VOL = VOL

Je gegevens


Aanmelden en interesse voor PeuterContact!

Peuter Contact zijn een aantal ochtenden op vrijdag om peuters een steuntje in de rug te geven als voorbereiding op de basisschool.

Naast dat de ochtenden waar peuters interactief met elkaar bezig zijn met muziek, taal, samenspel en drama, zal ook begeleiding en coaching een onderdeel zijn. Er is een uitgebreide intake, waarbij individuele aandachtspuntjes naar voren kunnen komen.

De ochtenden gaan door bij voldoende aanmeldingen en starten in het voorjaar medio april 2019. Na aanmelding ontvangt je een bevestiging dat je op de lijst staat en begin januari zal er meer informatie naar je toegestuurd worden.

Warme groet,
Marielle


Peuters die een steuntje in de rug kunnen gebruiken vóór ze naar de basisschool gaan!

Wil jij je peuter goed voorbereiden op school?

Misschien maak jij je zorgen om je peuter/kleuter of wil je graag dat hij/zij kan leren samen spelen en plezier maken?

Je bent niet de enige; de meeste wensen en zorgen van moeders gaan over:

  • Samen leren spelen
  • Interactie tussen kinderen; sociale vaardigheden oefenen
  • Woordenschat; kennis laten maken met meer woorden
  • Zindelijkheid
  • Assertiviteit; voor zichzelf op kunnen komen
  • Niet verstaanbaar praten; begrepen worden door anderen
  • Hoe voelt mijn kind zich prettig in een groep
  • Anders zijn; ieder kind is uniek, zelfvertrouwen
  • Verlegenheid; contact kunnen maken
  • Zelfstandigheid
  • Vriendjes maken vs gepest worden

Je zorgen zijn grotendeels terecht. Wanneer je kind niet lekker in zijn vel zit op school, dan zal het minder goed mee kunnen komen zowel in de les als in omgang met andere kinderen. Wanneer een kind achterloopt in zijn ontwikkeling of ver voor dan vindt het moeilijk aansluiting en kan het zich onzeker gaan voelen en een laag zelfbeeld ontwikkelen.

De ca. 5 uur op school en in de klas per dag kan dan veranderen van een leuke speelse leeromgeving naar een omgeving waar je kind alle energie kwijtraakt door verveling of proberen om zich aan te passen tot in het ergste geval gepest worden of vastlopen in de schoolresultatenPersoonlijke problemen kunnen zich ontwikkelen, zoals veel buikpijn, hoofdpijn, schoolziek, lage leerresultaten, huilen, boosheid, laag zelfbeeld en wanneer dit langer duurt zonder oplossing zelfs depressie met gedachten over dood willen.

Ja, daar schrik je als moeder van. Uit eigen ervaring met 2 van mijn 3 zoons kwam het uiteindelijk zo ver en ook ik schrok daar enorm van. Je wilt als moeder dat je kind gelukkig is én goed mee kan komen op school op zijn/haar niveau en aansluiting heeft bij de groep.

Wat kun je doen?

In de eerste plaats je kind laten oefenen in zelfstandigheid, ruimte geven om dingen zelf op te lossen én foutjes te laten maken. Het zal leren van de foutjes én zelfvertrouwen ontwikkelen bij successen. Ga voor het proces! Het gaat al beter! Wat kan je al zelf? Waar heb je hulp bij nodig? Hoe ga je dit oplossen? Probeer het eerst zelf, dan kom ik je zo helpen…

Spelen = Leren, Oefenen = Leren, Leren = Doen, Doen = Spelen

Een kind dat oefent in zelfstandigheid en zelfvertrouwen ontwikkelt + interactie oefent met andere kinderen heeft een sterke basis om te leren leren op school. Jouw positieve begeleiding en stimulatie heeft je kind nodig net als jouw steun en hulp op momenten dat het minder goed gaat.

Ik wil met Peuter Contact je kind én jou helpen om deze basis te ontwikkelen!

  • 10 speelochtenden
  • zeer klein groepje
  • veel individuele aandacht en begeleiding
  • coaching op interactie en sociale vaardigheden
  • training met vergroten van woordenschat en interpretatie van taal, normen en waarden
  • communicatie oefenen (verbaal en non-verbaal)
  • contact maken met anderen
  • expressie van emoties, beweging, houding, creativiteit
  • zelfstandigheid vergroten
  • positieve feedback op procesmatig leren, waardoor het zelfvertrouwen stijgt
  • structuur
  • delen en op de beurt wachten
  • zelfstandig werken én spelen
  • oplossingen bedenken en oefenen
  • alles spelenderwijs en op leeftijd/begripsniveau
  • individuele uitdaging en begeleiding
  • vriendjes en vriendinnetjes maken
  • heel veel plezier maken

 

 

Als gastouder en coach kan ik, Marielle Kolster je kind en jou als ouder professioneel de ruimte geven om te ontwikkelen en een veilige plek bieden voor vragen en samenwerking. Als gastouder heb ik meer dan 14 jaar ervaring met kinderen en hun pedagogische behoeften. Als Counsellor/Coach heb ik meer dan 6 jaar ervaring met begeleiding van ouders en kinderen en als moeder van 3 kinderen (’98, ’00, 05′) heb ik een schat aan ervaring omtrent de opvoeding van hoogbegaafde en hooggevoelige kinderen en alle gevolgen die dat bij de opvoeding en op school met zich mee brengen. Ieder kind is uniek en mag zijn unieke persoonlijkheid laten zien! Kinderen zijn prachtig; allemaal!

Algemene voordelen peuterspeelzaal:

  • kinderen leren van elkaar
  • zien hoe andere kindjes dingen doen
  • leren samen spelen
  • leren contact maken; misschien wel vriendjes maakt om samen mee naar de basisschool te gaan
  • leren zelfstandig te worden
  • leren zelf dingen op te lossen
  • sociale vaardigheden oefenen
  • leren hoe communicatie werkt; verbaal en non-verbaal
  • leren omgaan met een groep kindjes
  • structuur in de ochtend
  • vve aanbod

Extra voordelen van een peuterspeelochtend bij Peuter Contact:

  • coaching en begeleiding sociale vaardigheden en interacties
  • individuele aandacht voor zorgvraagstukken van een kind
  • Thematisch de woordenschat vergroten door verhaal, voorlezen, spel en activiteiten
  • werken met een bewerking afgestemd op peuters “Speel je wijs woordenschat”
  • kinderen in contact brengen met expressie: bewegen, dans, muziek, creativiteit; knutselen/verven, bouwen met materialen en constructies, fantasie en eigen spel
  • contact maken met elkaar; hoe doe je dat?
  • spelenderwijs oefenen met verbale en non-verbale communicatie; hoe zeg je iets met woorden en met je houding
  • heldere dag structuur en regels
  • werken met bewerking afgestemd op peuters “Speel je wijs theater, drama en spel” voor taalontwikkeling op een speelse wijze
  • samen met ouders meedenken wat de behoeften zijn van hun kind
  • indien wenselijk coaching voor ouders bij zorgen rondom ontwikkeling of gedragsproblemen; opvoeden doe je niet alleen

Bij genoeg aanmeldingen voor 2019 start ik rond april met 10 + 1 (bonus) unieke peuterspeelochtenden tot de zomervakantie!

  • om plezier te maken met andere kindjes
  • om zelfvertrouwen te krijgen
  • om meer taalvaardigheid te leren en het gebruik daarvan
  • om contact te maken met leeftijdgenootjes, structuur en zelf expressie
  • coaching en begeleiding te ontvangen met positieve feedback ter bevordering van het zelfvertrouwen, zelfstandigheid en sociale vaardigheden
  • en dat alles in een klein vertrouwd groepje van max. 6 kindjes

Als jij wilt dat je kind zelfredzaam en vol zelfvertrouwen naar de basisschool gaat, dan is Peuter Contact iets voor jou en je kind!

Beslis snel!

Er zijn max. 6 plaatsjes beschikbaar; dus meld je meteen aan!

 

Twijfel je nog?

  • Bij de reguliere peuterspeelzaal betaal je ongeveer hetzelfde bedrag voor 1 speelochtend en moet je er verplicht 2 dagdelen per week afnemen en mis je de individuele begeleiding en coaching. De individuele coaching is naast de speelmomenten en contact met andere kinderen een grote toegevoegde waarde.
  • Peuter verveeld thuis? De peuterspeelochtend tot de zomervakantie geven hem extra uitdaging!
  • Ouders of begeleiders, die zich zorgen om een peuter en zijn ontwikkeling daar kan ik in de 10 weken een op maat begeleiding geven.
  • Mooi klein groepje van max 6 kindjes; een mooie tussen vorm tussen een kdv / reguliere peuterspeel en Peuter Contact.
  • Of dit echt iets is voor jouw kind? Neem dan contact op; ik wil graag je vragen horen en beantwoorden, 
  • Ik bied 100% garantie*
* Wanneer je na 2 speelochtenden niet tevreden bent, dan kun je dit aangeven bij het ophalen van je kind en dan ontvang je alle kosten terug.

Ervaringen van ouders met Marielle

“Wat bijzonder aan Marielle is, is dat zij erg geïnteresseerd is in interactie tussen de kinderen en ook helpt als het soms niet zo soepel loopt. Het is een leerzame omgeving voor een kind om tijd door te brengen. Daarnaast heb ik het altijd fijn gevonden dat we alles aan haar voor konden leggen en daar eerlijk antwoord op kregen.” – Esther Zomerdijk

Bij Marielle heerste altijd een huislijke sfeer en er werden vaak leuke activiteiten gedaan.” – Gillian van den Berg

“De achtergrond en kleinschaligheid van de opvang zijn voor ons grote pluspunten, evenals de ervaring en kennis van Marielle. Die ze onder andere opgedaan heeft door het volgen van verscheidene relevante studies. Onze dochter gaat altijd met plezier naar Marielle.” – M.C. Eichler-de Jonge

Onze jongens van 2 en 3 jaar hebben het erg naar hun zin bij Marielle. Ze gaan er met plezier heen en als ik ze kom halen zijn ze altijd druk aan het spelen en hebben het gezellig.” – Familie Vurens

 “Onze dochter vond er veel geborgenheid en genoeg vrijheid om haar eigen plekje in het gastgezin te nemen.” – Conny Schakenbos

“Al vanaf het begin voelde mijn zoon zich bij Marielle thuis. In een warme, gezellige en veilige sfeer kon hij zich daar verder ontplooien en kon hij moeiteloos aansluiten bij de kinderen die er verbleven. Een betrouwbare omgeving met o.a. individuele aandacht die maakt dat mijn kind er elke keer naar uit keek om er naar toe te gaan en dat ik met een gerust hart kon gaan werken. Ten warmste aanbevolen! – Anita Wagner

“Bij mijn zoektocht naar een gastouder vind ik betrouwbaarheid, vakkundigheid én gezelligheid heel belangrijk. Dat is precies wat ik bij Marielle heb gevonden. Mijn zoontje van 6 jaar heeft in haar een heel fijne en solide gastouder getroffen, die rust, reinheid en regelmaat weet te combineren met een warme, ongedwongen sfeer. Mijn zoontje voelt zich er op zijn gemak bij Marielle en haar gezien en wordt op de momenten dat hij bij hen is, liefdevol door hen opgevangen.” – J.S. te Waddinxveen

We starten medio april 2019 met 10 + 1 (bonus) peuterspeelochtenden van het voorjaar 2019!

Wil je jouw peuter of kleuter op een speelse manier voorbereiden op de basisschool, zodat het bruist van zelfvertrouwen, makkelijk vriendjes kan maken en beter leert communiceren.

Meld je peuter dan meteen aan via de mail! (bij genoeg aanmeldingen starten we in eind maart / begin april 2019)

Ochtenden zijn van 08:30/08:45 – 11:45/12:00 u op de vrijdag.

Data van de 11 ochtenden voorjaar 2019 (niet in schoolvakanties) nog niet bekend

Je gegevens


Aanmelden en interesse voor PeuterContact!

Peuter Contact zijn een aantal ochtenden op vrijdag om peuters een steuntje in de rug te geven als voorbereiding op de basisschool.

Naast dat de ochtenden waar peuters interactief met elkaar bezig zijn met muziek, taal, samenspel en drama, zal ook begeleiding en coaching een onderdeel zijn. Er is een uitgebreide intake, waarbij individuele aandachtspuntjes naar voren kunnen komen.

De ochtenden gaan door bij voldoende aanmeldingen en starten in het voorjaar medio april 2019. Na aanmelding ontvangt je een bevestiging dat je op de lijst staat en begin januari zal er meer informatie naar je toegestuurd worden.

Warme groet,
Marielle


IS JOUW PEUTER / KLEUTER GELUKKIG OF MAAK JIJ JE ZORGEN?

Er is nogal wat gedoe in het nieuws de laatste tijd over te veel druk bij kinderen door school en ouders en het aantal etiketjes dat veel kinderen krijgen op geplakt. Ik deze blog wil ik daar graag even bij stil staan. Hoe belangrijk is het dat je kind in de eerste plaats gelukkig is?

Prestatiedruk

Wat veel artikelen en de filmpjes zeggen is dat ouders en scholen willen dat een kind volgens de norm presteert. Dat deze norm te veel druk legt op kinderen om te presteren. En dat daardoor er te veel en te snel etiketjes op kinderen wordt geplakt. Ik zal niet ontkennen dat dit gebeurt al is dit duidelijk maar één kant van de medaille.

Peuter Contact is er speciaal voor uitdaging voor peuters en kleuters, ontwikkeling en een unieke combi met coaching wanneer er zorgen zijn. Peuter Contact regio BoskoopEen ongelukkig kind

Uit eigen ervaring weet ik dat er ouders zijn die zien dat hun kind niet gelukkig is. Kinderen die ongelukkig worden door naar de opvang of naar school te gaan en dat heeft effecten op gedrag thuis en op de lange duur het levensplezier van kinderen. Als ouder zie je dat je kind ongelukkig wordt maar de reden waardoor blijft onduidelijk. Praten op de opvang of op school geeft soms een eenzijdig beeld of totaal geen herkenning met de thuissituatie. Je ziet je kind steeds verder de afgrond in glijden en je staat machteloos. De gesprekken gaan altijd weer over het kind en zijn gedrag en toch voel je als ouder dat er meer aan de hand is alleen kun je er niet de vinger op leggen…

Zoektocht

Als ouder start je een zoektocht waarbij je zowel bij vrienden, op school en zelfs bij huisartsen of in het ziekenhuis geen luisterend oor vind. Wij werden met een zwaar depressief kind en doodswens uit het ziekenhuis naar huis gestuurd; “Het ligt aan school, zei de arts, dus we doen geen onderzoek…”. Dat is de andere kant van de medaille. De eenzame machteloze zoektocht… Waar kun je jouw verhaal doen, wie luistert naar jouw zorgen, jouw bevindingen met betrekking tot je kind? En ondertussen zie je je kind wegglijden…

Etiketteren

Is een etiketje op plakken dan dé uitkomst? Is dat het eindstation…

Mijn mening is van niet. Een diagnose zoals bij onze kinderen hoogbegaafdheid, hooggevoeligheid, beelddenken en dyslexie is een kader. Het geeft verheldering over het hoe en waarom. Vanuit dit kader kun je de ouders én het kind helpen zichzelf te leren begrijpen waardoor het handvatten krijgt waar zijn talenten liggen en wat zijn valkuilen zijn; zoals ieder ander mens!

Counselling is onderzoek doen waar het kind tegenaan loopt ipv meteen een etiketje plakken

Wat mij betreft is vóór het etiketje plakken een heel groot en wijds onderzoek nodig. Er kunnen veel oorzaken zijn voor de problemen, denk niet meteen in etiketjes en laat dit je kind ook niet aanpraten. We onderzoeken de hele situatie: wat is de reden dat het kind ongelukkig is of niet goed presteert. Er zijn vele oorzaken mogelijk… kijken welke symptomen in welk etiketje past is wat mij betreft het paard achter de wagen spannen. Laten we eens kijken naar de oorzaken van verschillende problemen waar een kind tegenaan loopt.

Bv. concentratieproblemen, leesproblemen, psychosomatische klachten: buikpijn, hoofdpijn, onverklaarbare koorts, oorpijn, schoolziek, laag zelfvertrouwen, faalangst, minder sociaal, … en alles waar een kind tegenaan kan lopen thuis als op school.

Oorzaken voor bovenstaande problemen kunnen allemaal zijn:

  • – te laat / te weinig slaap
  • – ontwikkelingsachterstand of – voorsprong
  • – scheiding van ouders
  • – lichamelijke ziekte (ernstig of tijdelijk)
  • – eenzaamheid
  • – negatieve groepscultuur in opvang of klas
  • – hooggevoeligheid
  • – hoog of laag IQ
  • – ADHD
  • – autisme
  • – gezinsproblemen
  • – schoolproblemen
  • – dyslexie
  • – pesten
  • – dromen / leven in eigen wereld
  • – geen of verstoort contact met leerkracht
  • – te hoge of te lage eisen
  • – te weinig aandacht
  • – trauma
  • – (emotioneel) verwaarloost
  • – een kind dat graag bezig is met zijn handen / lijf
  • – speels zijn (de wereld ontdekken door te spelen)
  • – jongen / meisje zijn
  • – misbruik / mishandeling
  • – …

En zo ben ik vast nog een aantal oorzaken vergeten. Kortom aan de meest voor het oog liggende klacht een specifiek gericht onderzoek doen is te kort door de bocht. Het etiketje dat gegeven wordt is dan misschien alleen maar een nep diagnose dat de symptomen verkeerd aanpakt terwijl de oorzaak blijft liggen = dit geeft natuurlijk alleen maar frustratie.

Onderzoek naar het welzijn van je peuter / kleuter

Loopt jou peuter / kleuter ergens tegenaan thuis of in de opvang/school? Laten we dan samen kijken wat er aan de hand is.

Dit kan op 2 manieren en een combinatie daarvan:

  1. Coaching aan ouders: Vanuit ervaring bied ik ouders en kinderen een onderzoek naar de symptomen én het welbevinden van een kind aan. Door de korte eindjes van inzichten van de ouders en de beleving van het kind zelf vanuit zijn thuis- en schoolsituatie aan elkaar te binden onderzoeken we of we de blauwdruk van de situatie van het kind kunnen ontdekken. Is er een signaal dat echt in de richting van een diagnose wijst of er blijven teveel losse eindjes dan worden u en uw kind gericht met een behoorlijk inzicht in de situatie doorgestuurd voor specialistische hulpverlening.
  2. Peuter Contact biedt en veilige omgeving voor je peuter / kleuter om in een klein groepje kinderen te leren, ontdekken en ontwikkelen; door de kleinschaligheid kan ik individueel coachen en begeleiden, maar ook observeren van gedrag. Waardoor ik samen met de ouders of begeleiders handvatten en tips mee kan geven. (10 + 1 peuterspeelochtenden op vrijdagen voorjaar 2019 – Meld je aan voor 2019 en stuur een mail met interesse peuter contact 2019)

Peuterspeel en dagopvang Boskoop

Voordeel van een vooronderzoek

U zult nu denken maar dan gaan we misschien wel 2 keer onderzoeken…

In de regel zal dit niet vaak voorkomen, de meeste symptomen kunnen worden veranderd wanneer het inzicht in de situatie ontstaat zodat je te weten komt waar het kind tegenaan loopt. Welke factoren er meespelen. In mijn praktijk kan ik uw kind handvatten geven om de situatie te hanteren en om zelf te leren aangeven wat er speelt. Ook ouders kan ik handvatten geven en eventueel bijstaan in gesprek met de school. Binnen een korte tijd kan de situatie veel veranderen en uw kind wordt weer gelukkig.

Mocht het wel nodig zijn om uw kind door te sturen dan zult u terdege inzicht hebben in de situatie van uw kind en daardoor meteen in de gesprekken van de onderzoeker aanvoelen of het onderzoek / te verwachte diagnose “het puzzelstukje” is wat u mist of helemaal niet. Zodat u verder kunt zoeken wat er dan wel aan de hand mocht zijn. Als er na de losse eindjes een etiket op tafel komt dan zal dit misschien best even slikken zijn en toch ook een stuk rust brengen. Het onzichtbare wordt zichtbaar. Vergeet niet de diagnose een kader zijn en u samen met uw kind de invulling kan inpassen met hulp van specialistische training én Coaching. Waarom ook Coaching zult u denken? Omdat Coaching naar het totale kind én zijn/haar situatie kijkt in plaats van de kokerkijk van de specialistische hulp. Ook is er bij een Coach ruimte voor de beleving van de ouders zelf. Een diagnose/etiket krijgen is één. Het gaat er natuurlijk om hoe dit etiket het leven beïnvloed en voor welke valkuilen je staat. Voor ieder mens is het ontdekken wat je sterke kanten zijn door een diagnose en wat de minder sterke kanten zijn. Wanneer je dit leer te zien dan krijg je inzicht in jezelf en kun je de diagnose accepteren en tot je kracht maken!

Etiketje nodig? Check eerst wat er is!

Iedereen is uniek! En iedereen is anders! Wanneer we gelukkig zijn staan we in onze kracht. Bent u of is jouw kind ongelukkig? Onderzoek dan eerst waar dit door komt en begin klein…

Hoe belangrijk is het dat jouw kind gelukkig is? Of staat goed presteren op de hoogste plaats? Laat het me weten!

HSP – A WAY OF LIFE | BEGELEIDING VOOR VOLWASSENEN, KINDEREN EN PEUTERS

Gevoeligheid (HSP) een lastig onderwerp is, dat merk in mijn omgeving en ook in ons gezin. Ons gezin bestaat uit 5 personen; mijn man en ik en onze 3 jongens. Allemaal hebben we een verhoogde mate van gevoeligheid. Als ouders hebben wij door onze ervaringen bescherming gezocht tegen de pijnlijke prikkels en gebeurtenissen van elke dag in het leven. Ieder van ons op een andere manier. Lees artikel over overlevingsmechanismen

Gevoelige kinderen

Toen we als ouders voor het eerst bewust geconfronteerd werden met de gevoeligheid van onze oudste zoon was het best lastig om hiermee om te gaan. Hoe ga je daar dan mee om? Zeg ik zoals veel ouders; kom op, stel je niet zo aan! Niet wetend hoe ik er anders reageren?

Het is best lastig voor de omgeving en ook voor de persoon of het kind zelf. Het lijkt als het ware dat je steeds diep in je hart geraakt wordt door allerlei gebeurtenissen uit je omgeving.

Voorbeelden:

Onze zoon was net 1 jaar en we vierden met vrienden Oud & Nieuw. We deden het hilarische oliebollenspel. Gooien met een dobbelsteen, gooi je 6; dan doe je muts op, sjaal om, handschoenen aan, pak je vork en mes en mag eten van de oliebol in het midden. Gooit de volgende 6, dan wordt de muts van je hoofd getrokken zodat de volgende hopelijk ook een hapje kan nemen. Er werd veel gelachen. Ons mannetje begon hartstochtelijk te huilen. De heftigheid van het spel en het harde gelach brachten een heftige emotie op gang.

Een paar jaar geleden vierden we Oud en Nieuw met familie. We zongen de nummers van de Top2000 met hart en nieren mee. Toen begon een neefje te huilen…

Eens waren we in januari op een kinderverjaardag waar 30 man en kinderen verenigd waren in een woonkamer. Je begrijpt het al een drukte van belang. Onze jongste toen 3 jaar vroeg of hij buiten mocht spelen. Hij wilde letterlijk weg. Hij mocht in zijn eentje in de tuin spelen en heeft een half uur rondjes gerend. Onze oudste zoon zat inmiddels op de trap in de gang met zijn DS.

Kenmerken van gevoeligheid

Hooggevoelig - HSP hoe ga je er mee om?Dit zijn een paar voorbeelden; van een gevoelig kind dat snel begint te huilen bij harde geluiden: lachen, boosheid, omgevingsgeluiden. Verandering is ook een kenmerk dat veel voorbeelden oproept; wisseling van winter- naar zomerjas, naar een vreemde omgeving gaan. Andere voorbeelden; een scherpe terechtwijzing, een hard woord van een vriendje, verdrietige muziek onder een leuk filmpje, fel zonlicht, effecten van kleuren op stemming/gedrag, smaak van ons eten, gevoelig voor aanraking en zo allerlei prikkels die bij ons binnen komen.

Bij iemand die gevoelig is ligt de drempel voor het binnenkomen en ervaren van prikkels veel lager. Als veel mensen genieten van de zon is het voor een gevoelig persoon al snel  te veel of hij zoekt eerder de schaduw op.

Ontkenning HSP

Wat gebeurt er als je niet op de hoogte bent van de gevoeligheid? Door het ontkennen/niet onderkennen van de gevoeligheid ontstaan er psychische en fysieke gevolgen.

* Je wordt overladen met prikkels en wanneer dit teveel wordt heb je geen controle meer over jezelf. Je krijgt dan emotionele uitbarstingen. Alles wordt je teveel en je hoofd is chaos! Deze uitbarstingen worden door jezelf en je omgeving vaak niet begrepen en als gevolg ontvang je een verkeerde reactie.

Als kind wordt/werd je al snel als anders bestempelt. Misschien komen de volgende zinnen of de strekking daarvan je bekend voor:

  • * Waarom doe je niet normaal
  • * Neem een voorbeeld aan je broer
  • * Waarom moet jij altijd …
  • * Houdt op, er is niets aan de hand, stel je niet aan!
  • * Dit is heel leuk!
  • * Doe niet zo moeilijk!
  • * Wat is er nou!?

Misschien zijn deze woorden tegen jou gezegd en misschien zeg jij ze tegen je kinderen/partner.

Deze woorden geven de HSP steeds een signaal dat je anders bent. Sommige ouders zijn hier heel open over en stellen hun kind bijna zo voor. Dit is Marie of Piet en is overgevoelig, zij/hij stelt zich snel aan. Besteed er maar geen aandacht aan dan is het zo weer over.

Door deze woorden en de heftige uitbarstingen ontstaat er een grote weerstand tegen het anders zijn en ontstaat er een grote behoefte om je aan te passen.

HSP accepteren is moeilijk maar noodzakelijk

HSP beïnvloed alles in je leven:

* hoe je alles waarneemt

* hoe je leert

* hoe je omgaat met de omgeving

Accepteren is moeilijk vanwege de signalen uit je opvoeding – je bent anders / je wordt anders gezien en behandelt. De HSP (Hooggevoelige persoon) wil juist niet anders zijn en dus geeft het accepteren van je gevoeligheid een spanningsveld. Ben je jezelf of pas je je aan.

Wat levert accepteren je op?

HSP heeft voordelen als je de gevoeligheid accepteert.

– zet je gevoel  bovenaan in je leven! –

Dit accepteren en bovenaan in je leven zetten stelt een voorwaarde:

– Accepteer al het verdriet van je teleurstellingen –

Welke mogelijkheden geeft het wanneer je de gevoeligheid bovenaan in je leven zet?

  • – echt leven ipv overleven! –
  • – je weet wat klopt en wat niet –
  • – je komt makkelijk in een flow –

Welke stappen kun je zetten om je gevoeligheid te accepteren en bovenaan in je leven te zetten?

1) Je gevoeligheid omarmen alsof het je meest dierbare kind is. (druk je gevoel niet weg – luister en handel ernaar)

2) Neem afscheid van alles wat niet van jou is. (woorden die je als kind hoorde en overtuigingen die je hielpen te overleven)

3) verwerk al je verdriet uit het verleden. (Schrijf een biografie – je kunt bij mij de handvatten en adviezen opvragen)

4) Zorg beter voor het kind in jezelf. (Het kind is je echte zijn – het binnenste stukje met al je diepste emoties: blijdschap, verdriet, angst, boosheid – wat heb je nodig?)

5) Leren om te leven door te luisteren naar je gevoel

6) Ga aan de slag met je creatieve kant. (Creëren uit gevoel)

7) Zoek spiegels (mensen die je eerlijk en in liefde vertellen hoe ze je ervaren en zien)

Begeleiding

Uit ervaring weet ik dat bovenstaande stappen zelf toepassen behoorlijk pittig is. Daarnaast is het ook lastig om de gevoeligheid van je kinderen/partner te doorzien en hier op de juiste wijze mee om te gaan.

Ik help je hier graag bij!

Coaching Traject 1 – “Leven vanuit HSP” voor kinderen en volwassenen

Je kunt vrijblijvend contact met mij opnemen. Op de website kun je via contact; mailen door het contactformulier in te vullen. Een telefonisch intake gesprek is gratis.

***

Speciaal aanbod voor jouw kinderen die snel geprikkeld zijn!

Ben je opzoek naar Kleinschalige Kinderopvang, waar aandacht en begeleiding is voor baby’s, peuters en kleuter?

Peuterspeel en Coaching Boskoop

Clàistinn Gastouderopvang Boskoop

 

 

Bezoek dan deze websites:

Ken jij mensen voor wie deze post interessant zou kunnen zijn? Stuur hem door! Hier doe je mij een groot plezier mee. Zij kunnen zich dan ook abonneren op mijn nieuwsbrief.

Ik vind het leuk als je reageert op dit artikel, dat kan door je reactie achter te laten op mijn berichten of door het te delen op LinkedIn, Facebook of Twitter.

Ben jij HSP, vertel me waar loop jij het meeste tegenaan?

Warme groet,

 

 

 

©Dit artikel is geschreven vanuit eigen ervaring en bevat elementen uit een lezing van Felix Brabander. http://www.youtube.com/watch?v=mPo6cM4a1Ro

Summerschool 2018 en voorlezen aan een kind

Interactief voorlezen aan kinderen is goed voor hun taalontwikkeling, woordenschat én hun welbevinden.

Elk jaar zijn er weer interessante cursussen en workshops beschikbaar om mezelf uit te dagen en bij te scholen. Dit jaar volgde ik weer een aantal ontwikkeling modules voor jonge kinderen! De module over Interactief voorlezen aan kinderen was erg interessant.

Interactief voorlezen aan kinderen

Voorlezen kennen we allemaal; je pakt een verhalen of plaatjes boek en leest het verhaal. Heerlijk bij het naar bed brengen om een kind te helpen rustig worden en relaxen. Interactief voorlezen aan kinderen is iets anders. Het woord interactief zegt het eigenlijk al. Er vindt interactie plaats tussen voorlezer en kind, interactie tussen het verhaal en een kind zijn eigen belevingswereld. Door bv een boekje te kiezen over een bepaald onderwerp kun je door het interactief voorlezen een gesprekje aangaan met je kind. Daardoor ontstaan een verbinding met het kind en ruimte voor het kind om zich te laten horen en zijn eigen gedachten en emoties onder woorden te leren brengen.

Moeilijke onderwerpen bespreken

Als ouder zijn er altijd wel onderwerpen waar je het lastig vindt om een gesprekje over aan te gaan met je kind. Door samen met je kind interactief een boekje over het onderwerp te lezen en daarbij vragen te stellen aan je kind worden onderwerpen zoals; sex, baby’s, pesten, dood, ziekte, enz een stuk makkelijker om samen met je kind te bespreken.

Open vragen stellen

Bij het interactief voorlezen maak je gebruik van open vragen; dat zijn vragen die beginnen met wat, waar, hoe, wie deze nodigen het kind uit om te vertellen vanuit hun eigen beleving en gedachten. Luister zonder oordeel en luister goed naar het antwoord van je kind en stel een verdiepende open vraag om meer te weten te komen over de belevingswereld van je kind. Weerhoudt jezelf om een antwoord of eigen standpunt te geven; als je dat doet dan is het gesprek meestal snel afgelopen. Beter kun je doorvragen of bv een vraag stellen om te onderzoeken; je vat het antwoord van je kind kort samen en stelt dan een volgende open vraag. Wanneer een kind erg overtuigd is van iets waar jij denkt dat het een denkfout maakt dan zou je dat kunnen onderzoeken  door vragen te blijven stellen en soms is het verstandiger om juist mee te gaan in het magisch denken van een kind; door juist extreem in de fantasiewereld te gaan kun je samen plezier maken en bv. luchtig afsluiten met; Ik zou zo graag willen dat de wereld die wij net hebben geschreven zou bestaan, dat zou heerlijk zijn!

De luisteraar heeft de controle

Vaak denken we dat een verteller in de controle is bij een gesprek, maar niets is minder waar. Als luisteraar kun je met vragen een gesprek naar een dieper (hart)niveau sturen of juist meer lucht geven. Kijk goed naar het kind en weet wanneer een gesprekje diep genoeg was om zijn hart te luchten en als professioneel opvoeder of het wel gepast is om deze diepe vragen te stellen. Zeker wanneer een kind in de weerstand gaat is het verstandig om het onderwerp naar een lichter niveau te sturen omdat je de grenzen van het kind wilt respecteren. Om op hartniveau met iemand te kunnen praten moet een kind zich veilig en vertrouwd voelen. Voelt een kind zich niet veilig (genoeg), maar geeft het wel antwoord op deze diepe vragen dan voelt het zich achteraf schuldig en in de war! Dit doet dus juist afbreuk aan de relatie met het kind; waak daar dus voor. Wees je dus goed bewust dat je met je vragen het gesprek stuurt.

Houdt het kort en luchtig!

Voor kinderen is het fijn wanneer een interactief gesprek kort duurt. En ook dat wanneer je de diepte in gaat je het houdt bij een paar diepe vragen. Stuur het gesprek weer terug naar het voorleesonderwerp en onderzoek de volgende dingen die daar aanbod komen evt. weer met een verdiepende vraag. Houdt het vooral ook luchtig met humor en plezier.

Interactief voorlezen aan kinderen is een mooie ontdekkingsreis in de kinderwereld met het magisch denken én de persoonlijke gedachten en emoties van kinderen!

Zeker als gastouder vind ik het altijd mooi om te zien en te horen hoe kinderen zich kunnen uiten en gehoord voelen door zo’n momentje samen of met elkaar als groepje!

Je leest het: Summerschool 2018 was weer een feest!

 

Voel jij je als werkende moeder wel eens schuldig?

Uit een enquête van het blad Kek Mama onder 1.250 moeders met kinderen tussen de 0 – 12 jaar oud blijkt dat een derde van alle werkende moeders  zich wel eens schuldig voelt, omdat ze door haar werk minder tijd heeft voor haar kinderen. artikel

Schuldig voelen?

In de hedendaagse maatschappij is het uitzondering dat je als moeder zelf fulltime voor je kinderen kunt zorgen. Helaas is het zo dat je als moeder regelmatig last hebt van die gewetenstemmetjes: “Ben ik wel een goede moeder?”, “Doe ik het wel goed?” Herken je dat?

Dit schuldig voelen heeft vaak meer te maken met je onzekerheid omdat je  zo goed mogelijk voor je kind wil zorgen en omdat er in het verleden vanuit werd gegaan dat moeders voor de kinderen moesten zorgen. Een oude overtuiging dus.

Moedergevoel

Het is waar dat we als vrouwen anders in elkaar zitten dan mannen. Dat er een natuurlijke drang is naar verbinding met en ontwikkeling van anderen met hun talenten en dat we gevoelig zijn voor sfeer; als een ander zich goed voelt, dan voelen wij ons ook goed. Nu heeft de ene vrouw dit sterker dan een andere natuurlijk en zijn er ook mannen die dit voelen. Het moedergevoel dat je 24/7 omringt ongeacht of je kinderen bij je aanwezig zijn of niet daar is in het verleden handig gebruik van gemaakt om vrouwen in een fulltime moederrol te drukken.

Je ervaart valse schuldgevoelens gebaseerd op je eigen verwachtingen en die van anderen. Samen de zorg delen is echter niet iets waarvoor je je schuldig zou moeten voelen. Het gaat niet over iets dat je fout kunt doen. Het vraagt om een keuze.

Leg al je kaarten op tafel: wat is er allemaal belangrijk? En maak een keuze die daarbij past! En ga er dan helemaal voor. Als fulltime moeder; geniet met volle teugen van van je kinderen en de tijd die je met elkaar hebt, het is zo voorbij. Als werkende moeder; geniet met volle teugen van je werk en het voordeel dat je inkomen je geeft en investeer en geniet met je kinderen als je samen bent. Zet je mindset positief achter je keuze; wat levert het jou op? Weg met die valse schuldgevoelens.

Keuzes en samenwerken

Waar het hoofdzakelijk omgaat is dat je keuzes maakt die passen bij jou, jouw situatie én bij je kinderen. Een schuldgevoel helpt daar niet bij! Gelukkig is het in de moderne tijd ook zo dat vaders zich meer bewust zijn geworden van welke vaderrol ze willen in het leven van hun kinderen en daardoor ook een deel van de zorg voor hun rekening willen nemen. En of dit gaat door middel van een papa-dag doordeweeks of het ondernemen van activiteiten met hun kinderen dat is voor een ieder aan zichzelf in samenwerking met hun partner en hun situatie.

De zorg dragen voor kinderen is vandaag ook niet meer alleen de taak van één moeder of dé ouders. Zorg dragen voor je kinderen doe je meer samen; met opa en oma, vriendinnen en ook de professionele kinderopvang. Ook daarin kijk je naar jouw situatie, wensen en mogelijkheden.

Een oppas dag met oma is iets anders als een opvangdag in een grote groep op het kinderdagverblijf. En wat dacht je van Professionele Gastouderopvang? Een opvang met een vast gezicht voor je kind om zich goed te kunnen hechten en samen te leren spelen met andere kinderen en soms met oudere gezinsleden. Je kiest voor samenwerking en deelt in de zorg en ontwikkeling van je kind. Kies wat bij jouw wensen past.

Clàistinn Gastouderopvang

Ben jij op zoek naar een gastouder die samen met jou voor je kind kan zorgen, zodat het zich goed kan ontwikkelen én veilig en geborgen voelt net als bij jou thuis? Misschien is gastouderopvang dan iets voor jou?

Ik werk speciaal met een klein groepje jonge kinderen, zodat ze wel de voordelen van leeftijdgenootjes hebben én voldoende individuele aandacht van mij als gastouder. Ik besef heel goed dat jij misschien het allerliefste zelf voor je kind wilt zorgen en toch het heel fijn vindt om de zorg te delen; zodat je voldoende inkomen krijgt, jezelf in je werk / carrière kan ontplooien en meer tijd voor jezelf ervaart.

Heb je interesse gekregen om meer te weten over mijn gastouderopvang klik dan hier.

KIES jouw pad! Geniet van het leven met 200% Geniet van je kinderen; ze zijn zo kort klein dat je schuldig voelen echt jammer zou zijn.

5 tips om meer gelukkig te zijn

 

 

Kosten kinderopvang gaan omlaag. Goed nieuws!

Kosten kinderopvang gaan omlaag!

Kosten kinderopvang gaan omlaag door: 250 miljoen extra voor kinderopvangtoeslag, 250 miljoen extra voor kinderbijslag en vanaf 2020 500 miljoen extra voor Kindgebonden Budget.

 

De allerlaagste inkomens zijn straks nog maar 32 cent per uur kwijt aan de opvang, waar het nu 45 cent is. Het is de bedoeling dat kinderopvang betaalbaarder wordt voor ouders, zodat zoveel mogelijk mensen aan het werk kunnen. Het maximumtarief dat de overheid vergoedt voor de dagopvang is dit jaar nog 7,45 euro, maar dat wordt ruim acht euro.

Nieuwe regels

Het kabinet verhoogt het toeslagtarief, omdat kinderopvangorganisaties aan hogere eisen moeten gaan voldoen. Zo moeten er vanaf volgend jaar meer medewerkers per kind zijn, en moeten kinderen vaste verzorgers krijgen in plaats van elke keer een ander gezicht.

Meer tegemoetkoming 

Naast extra geld voor kinderopvang, wordt ook 250 miljoen euro uitgetrokken voor kinderbijslag.

Vanaf 2020 gaat bovendien het kindgebonden budget met bijna 500 miljoen euro omhoog.

Gezellig spelen in een gezin – Gastouderopvang Professioneel

Erkende Gastouderopvang is net als een kinderdagverblijf gekwalificeerd om de ontwikkeling van jonge kinderen te begeleiden en geschoold.

Bij de gastouderopvang kan jouw kind echter gezellig spelen in een klein vertrouwd groepje kinderen en is er 1 vast gezicht: de gastouder! Ook vindt de opvang plaats in een gezin waardoor er een vertrouwde veilige sfeer ontstaat net als thuis.

gastouderopvang is heel vertrouwd als een 2e thuis
Bij Claistinn voel je je thuis!

Genieten

Omdat gastouderopvang mij aanspreekt is het heerlijk om kinderen van ouders te ontvangen in mijn kleinschalige opvang. Als ik zie hoe de kindjes enthousiast reageren op mijn eigen kinderen en ik totaal uit beeld verdwijn als ze thuis komen, dan is dat genieten. De blije gezichten, het stoeien, dansen, ballen rollen en gekke bekken trekken blijft elke dag weer een feest.

Gezellig

Spelen bij de gastouder is gezellig. Als ik voorgaande gastkinderen ontmoet, dan hoor ik vaak; jammer dat ik niet meer kan komen spelen. Een dikke knuffel, een vrolijk verhaal over school of sport, een lach bij het ontvangen van een verjaardagscadeau, een spontane deurbel actie tijdens een wandeling of haloween… elke keer is het zo mooi om te zien en te horen hoe blij de kinderen nog steeds zijn.

Zoek jij voor jouw kind ook zo’n fijn plekje?

Op zoek naar een Gastouder in Boskoop?

Dan nodig ik je van harte uit voor een kennismaking gesprek. Je bent van harte welkom voor een kopje koffie of thee.

Bel je me op: 0172-577539 om een afspraak te maken of stuur een mail: Klik hier voor mail

 

Ben jij op zoek naar Gastouderopvang in Boskoop?

Op zoek naar Gastouderopvang!leren ontdekken bij de gastouder in Boskoop! Clàistinn Gastouderopvang al meer dan 15 jaar ervaring.

  • Zoek jij een leuke en betrouwbare gastouder?
  • De kleinschaligheid en gezelligheid van een gezin?
  • Én de professionaliteit van de kinderopvang?
  • Misschien ben je zwanger en zoek je een vertrouwd plekje voor jebaby; er is 1 plekje vrij!

Op zoek naar een gastouder in Boskoop?Dan is Clàistinn Gastouderopvang een fijne plek voor jou en je kindje, zodat je onbezorgd kunt werken. Terwijl je kindje samen speelt met vriendjes en plezier maakt!

Ik ben Marielle Lourier-Kolster en verzorg al meer dan 10 jaar Erkende Gastouderopvang in Boskoop. In de opvang kunnen baby’s ontspannen van alle zorg en aandacht genieten en de oudere kindjes leren samen spelen met elkaar. Het is altijd een gezellige sfeer in huis.

Op zoek naar een Gastouder in Boskoop?

 

Je bent van harte welkom om kennis te komen maken en te horen wat ik voor jou en je kindje kan betekenen.

Bel nu: 0172-577539

of stuur een mail (klik hier)

 

5 tips om meer gelukkig te zijn

6 tips om meer gelukkig te zijn…

Het grote geheim om ons gelukkig te voelen!

Blij en gelukkig zijn met jezelf; een waarde waarvan de basis wordt gelegd in onze kindertijd en waar we de rest van ons leven op bouwen. We beseffen allemaal dat ons gelukkig voelen niet te vinden is in dat wat doen, bereiken, hebben of krijgen. Echt gelukkig zijn is iets van binnen. Het gevoel om er te mogen zijn, er toe te doen, gezien en gehoord te worden!

Visie op bouwen aan eigen waarde en zelfvertrouwen

Uit eigen ervaring en de ervaring met mijn kinderen en al meer dan 15 jaar kinderopvang weet ik hoe belangrijk deze ontwikkeling is. In de Gastouderopvang en opvoeding komt in de eerste plaats komt het aan op het verzorging van de eerste leeftijdsbehoeften van een kind; slapen, eten, verschoning én liefde en aandacht. Zonder liefde en aandacht kan een kind net zo goed sterven als wanneer het geen eten krijgt of een te kort aan slaap. De liefde en aandacht geven het kind emotionele veiligheid en ruimte om zich bewust te worden van zichzelf als persoon. Met onze focus op de goede en positieve dingen die een kind doet of zegt kunnen we een kind bouwen en zijn eigen waarde helpen ontwikkelen. Net als vertrouwen die we non-verbaal uitspreken als we  een kind de ruimte geven om zelf een keuze tussen A en B te maken. Ruimte geven aan de autonomie van een kind is ruimte geven aan de identiteit van een kind. Waardoor een kind zichzelf leer kennen; wat wil ik, wat kan ik wel en niet, wat zijn mijn grenzen, wat zijn de grenzen van anderen. Een leerproces dat niet alles gaat zoals je wilt en dat je keuzes consequenties hebben. Langzaamaan leert een kind zo te ontdekken wat verantwoordelijkheid is en wat effectief en wat ineffectief.

Blij zijn…

Bij Clàistinn Gastouderopvang staat blij zijn centraal. Kijken naar het kind en naar zijn welbevinden. Hoe ontwikkelt een kind zich en hoe kan ik als gastouder jouw kind het beste ondersteunen. Het kind kan zich ontwikkelen in een veilig kader van grenzen met balans voor eigen keuzes en ontdekkingen. Ruimte geven aan emoties hoort daarbij en uiteraard de begeleiding hoe dit passend geuit kan worden en het benoemen wat er gebeurt is. Zodat een kind inzicht krijgt in zijn belevingswereld en welke oplossingen het heeft om met frustratie, boosheid en tegenslag om te gaan. De begeleiding van de ontwikkeling van sociale vaardigheden komt daar ook bij om de hoek kijken.

Gelukkig zijn

Blij en gelukkig zijn betekent niet dat alles in het leven van een leien dakje gaat en we niet te maken krijgen met tegenslag. Het gaat erom hoe we daarmee omgaan en welke aandacht we het geven. Door boos te blijven en te mopperen verandert er niets aan de situatie; mogelijk verandert je omgeving ook in een minder gezellige boel of ontvang je een boze sneer of blik met van “hou nou eens op!” Even voelen wat iets met ons doet maakt dat we kunnen beslissen of we op de goede weg zitten en ermee door willen gaan of dat we het misschien op een andere manier beter aan kunnen pakken. In de opvang help ik kinderen gewaarworden van hun keuzes. En door te focussen op wat ons blij maakt zoeken we samen naar de oplossing die dat mogelijk maakt. Een blije sfeer en een positieve mindset beïnvloed niet alleen het geluk van je kind als ook je eigen leven en je omgeving.

Onze kinderen kijken vooral naar ons voorbeeld en onze daden!

6 tips om meer gelukkig te zijn:

  1. Wees dankbaar voor wat je hebt en geniet!
  2. Focus op de positieve dingen en die je waardeert in elkaar en alles
  3. Accepteer dat dingen soms anders gaan en laat het los!
  4. Wanneer je iets kunt verbeteren, pak het aan en doe het!
  5. Fouten maken mag; ook als ouder 😉
  6. Elke dag een nieuw begin

5 tips om meer gelukkig te zijn

 

Wat ik leerde van mijn hoogbegaafde en hooggevoelige kinderen en wat voor ieder kind geldt

Jij bent uniek en het waard om te stralen!

Wat ik leerde van mijn hoogbegaafde en hooggevoelige kinderen en wat voor ieder kind geldt

In het ontwikkeling systeem en zeker in het onderwijs wordt een standaard systeem van bouwblokken gebruikt. En in de meeste methodes worden, die bouwblokken Bottom-up aangeleerd. Een kind leert als het ware de losse bouwstenen aan, waarna verloop van tijd een bouwwerk zichtbaar wordt. En wordt naast een standaard meetlat gelegd met leeftijdgenoten om te zien of een kind “normaal” is of afwijkt.

Bv. Met reken begin je met tellen, daarna met optellen en aftrekken, vervolgens de tafels, breuken enz. Zonder dat daarbij voor een kind duidelijk wordt gemaakt waar je in te praktijk deze vormen nodig hebt. Bv. met het verdelen van snoepjes met je vriendjes heb je het nodig dat je kunt delen.

De kinderen oefenen dagelijks met optellen en aftrekken en tot verveling toe om dit te automatiseren. Met name het rekenen in groep 3 staat helemaal in het teken van optellen en aftrekken tot 10 of soms 20. En wat dan als een kind al optelt en aftrekt tot 100? Of moeite heeft met cijfers vanwege dyscalculie? Beide kinderen zullen gefrustreerd raken bij meer en meer oefening… en heel ongelukkig 🙁

Algemene aannames en stappen in het onderwijs en methodes:

  • Er wordt vanuit gegaan dat alle kinderen leren door veel oefenen en automatiseren. Dit geldt helaas niet voor alle kinderen!
  • Het onderwijs gaat ervan uit van het principe dat de leerkracht “alles” weet en aanleert aan de kinderen in haar klas.
  • Dat een leerling hapklare brokken kan leren beheersen en daarop niveaugewijs naar de snelheid en leerwijze van de methode of het inzicht van de leerkracht stap voor stap meer leert.
  • Er wordt van uitgegaan dat de leerling lesstof ontvangt van de leerkracht, dat aanleert en zo goed mogelijk kan reproduceren op toetsen en testen. Kortom; je hoopt dat wat je aanleert er zo goed mogelijk op een toets weer uitkomt. Alles goed onthouden en gesnapt wat de juf zei: A score…
  • De leerling is afhankelijk van de leerkracht voor wat het aangeboden krijgt, meestal hanteert de leerkracht de informatie van de methode. De kennis en het inzicht van de leerkracht is ondanks de methode de top van wat zij/hij kan overdragen en dus begrensd.
  • De leerling leert passief! Luistert, volgt, herhaald, past toe en wordt beoordeeld
  • De leerling wordt niet zelf actief betrokken om zijn leerproces en leeraanbod te verzamelen, te oefenen en te leren beheersen, anders dan de oefening die de leerkracht klassikaal aanbiedt.
  • Er is geen of heel weinig ruimte voor leerlingen die anders leren: auditief, visueel, associatief, in verbanden, out-of-the-box en procesgericht leren. Hoe kom je daar waar je wilt komen?
  • Deze vaardigheden om op andere manieren te leren worden 1) genegeerd 2) niet aangeleerd 3) zelfs wanneer al aanwezig gepassiveerd, omdat de toets van de methodes niet toereikend is.
  • De methode is leidend en bepalend; de uitkomst staat vast (om te kunnen toetsen en vergelijken)
  • Vormen van dyslexie en dyscalculie, adhd, autisme, hooggevoeligheid maken dat een kind vaak moeite ondervindt in het standaard klassikaal onderwijs of de leer- en toetsmethoden en om te laten zien wat zij weten en geleerd hebben of in de klas aan het overleven zijn omdat de omstandigheden (zeer) hinderlijk zijn.

Voor alle mensen geldt dat zintuigelijk leren het beste werkt. Iets leren wanneer je voelt, proeft, hoort, ziet, ruikt en uitlegt wat je doet wordt het beste opgeslagen in je brein en lange termijn geheugen. De kunst is dus kinderen op zoveel mogelijke manieren ruimte te bieden om te ontdekken en zo te leren.

Verder is de interactie met de omgeving van een leerling heel belangrijk; school, thuis, familie, vriendjes, buurt, interesse om te leren. Wat is de reden dat een kind afwezig lijkt, wat is zijn interesse gebied, zijn er obstakels, genoeg uitdaging, … Allerlei gebieden die bij signalen en gedrag van kinderen bekeken kunnen worden. Vragen stellen aan het kind en de ouders over het welbevinden. Wat laat een kind thuis zien en wat op school?

Sensitiviteit – ingaan op signalen die een kind afgeeft

Zijn de mensen om hem heen die sensitief zijn, wordt er adequaat op de signalen van een kind gereageerd. Wanneer een gastouder, leerkracht en ouders sensitief zijn beschermt dit kinderen tegen stress en wordt een veilige hechting bevordert. Een primaire behoefte (voorwaarde) om te kunnen ontwikkelen en leren. Zo ook de veiligheid en begrip met de leerkracht.

Het is dus belangrijk dat er interactie is tussen leerling en leerkracht en niet een eenrichtingsverkeer van kennisoverdracht van leerkracht naar leerling.

Hooggevoelige en anders lerende kinderen en … kinderen

Deze sensitiviteit is zo belangrijk, omdat ieder kind zijn eigen signalen laat zien vanuit de daaruit behorende behoeften. Ga in gesprek; wat is er aan de hand? Waar loop je tegenaan? Wat heb je nodig? Hoe denk jij dat het voor jou gaat werken? …

Een kind betrekken bij zijn eigen proces en een luisterend oor door regelmatige 1 op 1 interactie zorgt voor veiligheid en betrokkenheid van het kind zelf om verder te komen. Waardoor er ook nog eens zelfvertrouwen ontwikkeld kan worden.

Hoogbegaafde kinderen

Een hoogbegaafd kind leert voornamelijk met associatie- en verbanden leggen. Informatie van thuis wordt gekoppeld aan informatie van de lesstof bv. Deze leerling heeft het nodig om uitleg te krijgen van het kader en de context van het bouwwerk. En zal bij het werken met de opbouw van losse bouwstenen niet gefocust zijn, waardoor het sneller wordt afgeleid, zich verveeld en gefrustreerd raakt. Waar doe ik dit allemaal voor? Dit is saai… Waar gaat dit heen? Vragen die bij hoe langer er geoefend wordt op 1 onderdeel hoe langer hoe sterker worden, op de voorgrond dringen. En uiteindelijk leiden tot frustratie en wanhoop. Waardoor het kind fouten gaat maken en soms D of E scores haalt.

Mis-interpretatie – eigen invulling geven ipv afstemmen

Wanneer de leerkracht deze signalen niet of verkeerd interpreteert en bv. nog meer oefeningen geeft omdat ze denkt dat het kind het niet kan, raakt het kind meer gestrest en uiteindelijk depressief. Doordat de leerkracht niet sensitief is en kijkt wat er werkelijk aan de hand is, versterkt zij juist het probleem.

Bij een sensitieve houding zal een leerkracht samen met de ouders kijken waar de signalen van het kind vandaan komen en kan er een oplossing gezocht worden. Er wordt bv ontdekt dat het rekenen geen probleem is, maar het gebrek aan een kader of uitdaging. Top-Down onderwijs…

Als er met losse stenen gebouwd wordt, maar er wordt niet eerst verteld dat we een huis gaan bouwen en dus beginnen met de fundering, daarna de wanden en ten slotte het dak dan is er geen overzicht. Alle kinderen zijn gebaat bij een kader, een uitleg waar je naar toe onderweg bent, voor hoogbegaafde kinderen is het NOODzaak omdat je ze anders kwijt raakt!

Autonomie respecteren – de eigenheid van een kind

Wanneer de autonomie (in dit geval, de leerwijze van het kind) gerespecteerd wordt met respect ipv een opdringerige interactie (zo hoort het! Of je volgt maar het systeem) zal dit bijdragen aan het zelfvertrouwen en de eigenwaarde van de leerling. Wat heb jij nodig? Hoe kan jij het beste leren en je de stof eigen maken. Voor veel ouders, gastouders, leerkrachten is dit lastig, omdat het kind buiten het standaard plaatje valt en dus moeilijk te begrijpen. Vragen stellen aan het kind is de 1e stap van respect hebben voor de eigenheid van het kind.

Wanneer de “oude” methodes gevolgd worden, waar alle andere leerwijze genegeerd of mondjes maat gebruikt worden tast dit de autonomie aan van de leerling, die leert op een andere wijze dan de doorsnee kinderen. Met het gevolg dat het zelfvertrouwen en de eigenwaarde van deze leerlingen afneemt.

Hoogbegaafde kinderen hebben een kader/context nodig om ten volle te kunnen leren en zich te kunnen motiveren voor saaie oefeningen. Het kader/context is de katalysator om hun mogelijkheden aan te boren, betrokken te raken bij hun leerproces en zich in te zetten. Een leerkracht/leerling gesprekje met hoe ging het? Wat heb je nodig? Wat ging goed? Wat ging fout? Maakt ze betrokken bij hun eigen proces en ze voelen zich gehoord.

Anders zijn mag! Anders én gelijk…

Waar een doorsnee leerling leert door veel oefening met de bouwstenen en steeds een laag hoger bouwt tot er een solide bestaand bouwwerk ontstaat met allerlei mogelijkheden.

Daar leert een hoogbegaafde leerling voornamelijk systematisch door associaties en verbanden leggen; Out-of-the-box, ontdekkend, gepassioneerd bij uitdaging en ruimte om te creëren. Deze leerling bouwt in grote effectieve stappen een kunstzinnig of architectonisch bouwwerk, dat uniek is. Om nieuwe dingen en vaardigheden eigen te maken is oefening nodig, deze leerling loopt hier in zijn proces vanzelf tegen aan en is dan uiterst gemotiveerd om te oefenen. Hij doet dit meestal velen malen sneller dan zijn leeftijdsgenoten, soms wel 4x zo snel en heeft dus ook minder oefening nodig.

Aanbevelingen voor de kinderopvang en gastouderopvang

Het is belangrijk voor jonge kinderen om spelend te leren en te ontdekken. Kijk naar hun eigen proces en sluit daar als begeleider of gastouder bij aan. Geef woorden aan emoties, frustraties en maak inzichtelijk waar een kind tegenaan loopt. Biedt een kind werkjes, opdrachten die procesmatig gericht zijn. Hoe begin je en hoe kom je daar? Focus op het ontdekken, het proces en help meedenken en oplossen door vragen te stellen als “Wat denk jij?” “Hoe gaan we dat nou doen?”
Zorg dat de uitkomst niet vast staat, maar dat ieder kind zijn eigen invulling kan geven!

Leer een kind zijn eigen stapjes te volgen en laat de groep zien, dat iedereen uniek is!

Heb je vragen of persoonlijk advies nodig? Laat het mij weten!

Start van 10 + 1 peuterspeelochtenden Boskoop tot zomervakantie 2018

Peuter Contact maat communicatie speels voor Peuters en verzorgt Peuterspeelochtenden in Boskoop en tevens Coaching voor kinderen en ouders op ontwikkelingsgebieden. Voorsprong of achterstand. Coach Marielle Kolster kijkt graag met je mee!De unieke combinatie: Peuterspeel én Coaching

Mijn liefde voor kinderen en mijn wens om kinderen een stevige basis mee te geven voor hun verdere leven heeft mij in 2003 doen besluiten om gastouderopvang te verzorgen. Het welbevinden van een kind door persoonlijke aandacht en ontwikkeling van zelfvertrouwen staan centraal. Mijn visie: Ieder Kind is Uniek!

De kleinschaligheid, de huiselijkheid en de samenstelling van een gezin zijn voor mijn opvang de perfecte sfeer om kinderen en ouders de kwaliteit van zorg en begeleiding te bieden. Kinderen ontwikkelen zich door interactie met de gastouder, de gezinsleden, de opvangkinderen en de huiselijke en vertrouwde omgeving. De interactie met mij als gastouder staat hierin centraal, zowel in de ervaringen met directe interacties, als de begeleiding van kinderen onderling en de invloed van de materiële omgeving.

Mijn opleiding tot counsellor/coach in 2009 sluit hier haarfijn op aan. Na een aantal jaren gezinsbegeleiding via Home-Start van Humanitas en coaching vanuit mijn eigen praktijk aan huis aan ouders en kinderen, is er nu een unieke combinatie ontstaan binnen mijn onderneming Clàistinn Gastouderopvang.

Ik start op 6 april 2018 met 10 + 1 peuterspeelochtenden op vrijdagen tot de zomervakantie.

Tijdens deze ochtenden wil ik de standaard peuterspeelomgeving met vve programma combineren met specifieke coaching op:Speel je Wijs Woordenschat is een inspiratie voor de Peuter Contact speelochtenden in Boskoop om peuters met plezier te helpen ontwikkelen. Ook mogelijkheden voor Coaching en aandachtsgebieden bij zorgen rondom een kind en observatie. Tevens is Coaching voor ouders en opvoeding een mogelijkheid. Via Peuter Contact wordt communicatie speel en kun je contact opnemen met Coach Marielle Kolster

  • interactie
  • samen spelen
  • voor jezelf opkomen
  • rekening houden met elkaar
  • verbale én non-verbale communicatie
  • normen en waarden
  • talent ontwikkeling; iedereen is gelijkwaardig, maar niet gelijk
  • samen delen
  • luisteren naar elkaar
  • hulp durven vragen
  • sociale vaardigheden
  • extra uitdaging voor kinderen die al helemaal aan de basisschool toe zijn, maar nog even moeten wachten

Dit alles vindt speels plaats tijdens de aanbieding van de dagstructuur met een bewerking voor peuters van “Speel je wijs woordenschat” en “Speel je wijs Theater, drama en spel” aanbod voor de hele basisschool op gebied van taalontwikkeling en woordenschat. Het uitgangspunt is dat kinderen het beste leren door te spelen, met al hun zintuigen en hun hele lijf. Dus op allerlei manieren en vooral met zelf expressie wil ik dit vormgeven; rollenspel, dans, drama, bewegen, muziek, creatief zowel met spel en materialen als met knutselen en vrij spel, gebruik van fantasie enz.

Het belooft een hele rijke, veilige en vooral speelse omgeving te worden, waar jouw peuter leert om (samen) te spelen, zich in een groep te begeven, voor zichzelf op te komen en zich verbaal en non-verbaal te uiten. Ik zet in op de ontwikkeling van zelfvertrouwen, waardoor een kind met een stevige basis naar de basisschool gaat.

Speciaal openingsaanbod

De tarieven voor individuele coaching liggen op een uurprijs van 60 euro per uur, maar met Peuter Contact wil ik een toegankelijkheid creëren voor heel veel ouders!

Door de coaching te combineren met een peuterspeelochtend én in een klein groepje van max. 6 kindjes kan ik een speciaal aanbod doen. Deze prijs is maar voor een korte tijd geldig en wordt daarna verhoogd. Vol = Vol

Per ochtend betaalt u nagenoeg hetzelfde als voor 1 reguliere peuterspeelochtend van de kinderopvang, waarbij u in de kinderopvang meestal minimaal 2 ochtenden  per week moet afnemen.

Klik voor het actuele aanbod hier; let op u betaald de totaal prijs voor de 10 + 1 ochtenden van coaching en peuterspeeluren samen ineens betaald!

Weet jij het en is dit echt iets voor jouw peuter meldt je dan snel aan!

Max.  6 plekjes, nog slechts 5 plekjes vrij…  en Vol = Vol

Korting bij aanmelden vóór 15 maart!

AANMELDEN, klik hier vóór 1 april!

Meer informatie over de data en tijden kun je op de website PeuterContact.nl bekijken!

Mag ik jou en je peuter verwelkomen op 6 april op de peuterspeelochtenden in Boskoop?

Als blijkt uit je inschrijving dat er specifieke zorgpunten zijn voor jouw kind, dan zullen we voor 6 april contact hebben om de behoeften van jouw kind door te nemen.

Mocht je vragen hebben, dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Dat kan per telefoon bel: 0172-577539, maar ook via de mail.

Warme groet,

 

Op zoek naar een gastouder in Boskoop!

Kleinschalige Kinderopvang in Boskoop bij een professionele gastouder thuis

Met open armen ontvangt gastouder Marielle kinderen en ouders in haar opvang in Boskoop!
Jij bent welkom!

Beste ouder uit Boskoop ben je op zoek:

  • naar een gastouder
  • een fijn plekje voor je kind in een gezin
  • met speelvriendjes
  • en veel aandacht
  • waar je kind leert samen spelen, ontdekken en plezier maken
  • in Boskoop

Hoe fijn zou het zijn wanneer je met een gerust hart naar de opvang brengt, omdatleren ontdekken bij de gastouder in Boskoop! Clàistinn Gastouderopvang al meer dan 15 jaar ervaring.

  • je kind zich thuis en veilig voelt
  • plezier heeft
  • ontspannen kan zijn door rust en regelmaat zonder stress
  • samen kan spelen met andere kindjes en leeftijdsgenootjes
  • mee kan gaan in het ritme van een gezin
  • Clàistinn Gastouderopvang Boskoop werkt met kleine groepjes van max. 4 kindjes

Clàistinn Gastouderopvang Boskoop heet jou welkom!

Ik ben Marielle Lourier-Kolster opgegroeid in Boskoop, moeder van 3 jongens; Jorn, Aidan & Killian. We zijn een warm en open gezin waar kinderen zich snel thuis en vertrouwd voelen. Voor veel kinderen is onze opvang als een 2e thuis.

Zoek jij ook een fijn plekje voor je zoon of dochter maak dan een afspraak om kennis te maken: Bel nu 0172-577539

De koffie / thee staat klaar!

Claistinn Gastouderopvang Boskoop voor baby en peuter

 

Samen spelen bij de Gastouder in Boskoop!

Samen spelen net als thuis bij de Gastouder

Claistinn Gastouderopvang Boskoop is kleinschalig en huiselijk net als thuis!

Boskoop nieuws: Een dagje opvang bij de gastouder is gezellig en leuk. Je kind kent alle ins en outs en voelt zich thuis in een vertrouwde omgeving waar het zichzelf kan zijn.

De gastouder is een professionele verzorger, door haar opleiding, bijscholing en ondernemerschap, maar met de zorg, aandacht en liefde van een moeder waar je kind zich al snel helemaal thuis zal voelen.

Samen spelen bij de gastouder is een bonus, omdat hier andere kindjes ook komen spelen terwijl papa en mama werken. Een klein vast groepje die makkelijk vriendjes worden.

Clàistinn Gastouderopvang Boskoop is zo’n kleinschalige en huiselijke kinderopvang. Wil je een kennis komen maken?

Je bent welkom! Clàistinn Gastouderopvang Boskoop voor kinderen van 0 – 4 jaar

Maak dan een afspraak; ik zet graag de koffie/thee klaar!

Warme groet ♥

Marielle Kolster

 

 

Vraag nu een kennismakingsafspraak aan en  Bel: 0172-577539
of stuur je liever een mail:  klik hier!

5 Stappen om een goede gastouder te vinden

5 Stappen om een goede gastouder te vinden

Wanneer je een kind krijgt en werkt wordt je op eens geconfronteerd om kinderopvang te regelen. Iets waar je totaal nog nooit zo over nagedacht hebt. Het is best lastig om een goede gastouder te vinden die bij je past. Hoe doe je dat?

Volg de 5 stappen om een goede gastouder te vinden:

Stap 1 – wat vind jij belangrijk

Sta eerst eens stil bij wie jij bent als moeder. Wat zijn jouw hobby’s, hoe sta jij in het leven. Als de gastouder min of meer hetzelfde in het leven staat als jij, weet je dat je kind de basis mee krijgt die jij belangrijk vindt. En kom je minder snel in conflict omdat er een klik is van vertrouwen.

Maak een lijstje met wat jij belangrijk vindt in dit leven voor je kind én je verwachtingen voor de opvang.
vb: Liefde, zorg en voldoende aandacht, een fijn oppas gezin, huiselijkheid, gezond eten, spelend leren, zelfstandigheid, speelvriendjes, sociale communicatie, activiteiten, …

Stap 2 – ga opzoek naar gastouders bij jou in de buurt

Professionele Erkende en zelfstandige gastouders hebben vaak een eigen website waar je al informatie kunt vinden over de opvang, de gastouder en de opvangdagen. In google typ je dan gastouderopvang en je woonplaats. De bovenste paar hits zijn vaak advertenties door landelijke Gastouderbureau’s en kinderdagverblijven, dus scroll even naar de plaatselijke websites van de gastouder zelf.

Je kunt ook zoeken op bv. www.kinderopvang.org of op Gastouders in Nederlands en vraag verder in je netwerk: vrienden, moeders op school, CJG, verloskundige.

Door zelf actief te zoeken ben je meer betrokken in het proces om een goede gastouder te vinden waar jij een klik mee kan hebben.

Wanneer je er echt niet uitkomt kan je een GOB inschakelen om voor jou te zoeken. Het lastige is dan dat je niet weet hoe ze werken, wie ze als gastouder naar voren schuiven en hoe hoog hun tarief is. Dit verschilt van ca 39 euro per gezin per maand tot 150 euro per maand bij 3 kinderen… Laat je dan ook daar over door mensen in je netwerk informeren!

Stap 3 – je hebt 1 of 2 gastouders gevonden

Lees goed de informatie op de website van de gastouder en vraag evt. om een Pedagogisch Beleids- of werkplan van de gastouder en maak een kennismakingsafspraak!

Kennismaken is het belangrijkste voor je keuze; hoe voelt het contact met de gastouder, krijg je antwoord op je vragen, is de communicatie helder en duidelijk, wat zegt de sfeer in de (opvang) ruimte / huis jou. Wat is de groepsgrootte waarmee de gastouder werkt: maximaal 3 kindjes of maximaal 6 ivm individuele aandacht en zorg, kan de gastouder jou vertellen wat zij belangrijk vindt in de ontwikkeling van kinderen en sluit dat bij jou aan? Is er plaats voor jouw kind in de opvang?

Bedenk goed, dat hoe de gastouder met jou omgaat, zo gaat zij ook met jouw kind om. Vindt jij de omgang en de sfeer fijn?

Stap 4 – het maken van je keuze

Hechting van een kind aan een paar vaste verzorgers is een belangrijke basis voor elke relatie die je kind aangaat in de toekomst. Voorspelbaarheid, regelmaat (dagritme) en een vaste groepssamenstelling geven een kind een mogelijkheid voor een veilige hechting. De manier waarop de gastouder jouw kind in zijn of haar behoefte kan voorzien en omgaat met emoties als verdriet en boosheid zijn heel belangrijk om zich erkent te voelen in wie het kind mag zijn.

Leg je lijstje met belangrijke punten en verwachtingen naast jouw gevoel dat je hebt gekregen bij de kennismaking met de gastouder en de opvangruimte. Kan jij met een gerust gevoel naar je werk gaan, terwijl je kind een leuke dag heeft bij de opvang?

Stap 5 – neem contact op met de gastouder

  • Bel de gastouder om te laten weten, dat je graag je kind bij haar zou willen plaatsen en vraag zo nodig om het inschrijf formulier. 
  • De gastouder zal je na inschrijving aanmelden bij het GOB waar zij mee werkt en daar volgt nog een koppeling mee (in sommige gevallen is de bemiddelingsmedewerk(s)ter al bij de kennismaking aanwezig)
  • Bereken hoeveel uren je per jaar aan opvang nodig hebt (min de vakantieweken van de gastouder)
  • Vraag 2 maanden voor de start van de opvang om een offerte voor de kinderopvangkosten van de gastouder en de bemiddelingskosten van het GOB. Deze kosten samen gedeeld door het aantal uur geeft jou het uurtarief waarvoor je Kinderopvangtoeslag (KOT) aan kunt vragen bij de belastingdienst op mijn toeslagen.nl
  • Tip: Deel je berekende jaar opvanguren door 12 en ga daar een aantal uur onder zitten. Dus verwacht je in totaal 940 uur opvang (= 78,33 p.mnd) nodig te hebben dit jaar, deel dan 900 uur door 12 = 75 uur p.mnd en geef dat op.
    Bij je aangifte in mei ontvang je dan nog KOT over het resterende bedrag en voorkom je dat je misschien (veel) terug moet betalen; wat altijd heel zuur is.
  • Rond de 20e van de maand wordt de KOT voor de komende maand op je rekening gestort, zodat als de incassering van het GOB komt aan het einde van de maand je altijd de toeslag al ontvangen hebt! Je ontvangt dus de KOT van februari op 20 januari, KOT van maart op 20 februari enz.
    Dat is fijn toch?

Tot slot:
Stuur een mailtje naar de gastouder, die af valt; wel zo netjes om even te laten weten dat je iets anders gevonden hebt.

Met deze stappen kan jij zeker de juiste opvang kiezen, die bij jou past!

Heel veel succes met je zoektocht en volg uiteindelijk je

P.S. Wil je meer weten over gastouderopvang en hoe gastouderopvang werkt, laat het dan hieronder weten!

Warme groet,

Marielle Kolster 

 

 

Ben jij bevallen en zoek je opvang in Boskoop?

  • Ben je bevallen en zoek je kleinschalige opvang in Boskoop?
  • Of wil je graag dat je dreumes/peuter vriendjes heeft om samen te spelen?
  • Er is een plekje vrij!

    Beste mama,

Een paar maanden geleden ben je bevallen van een prachtige zoon of dochter en je geniet nu vol op van je verlof en de kleine. Toch komt binnenkort het moment dat je weer gaat werken.Fijne baby opvang in boskoop

Je kleintje achterlaten in een druk kinderdagverblijf vindt je moeilijk. Claistinn gastouderopvang is een kleinschalige professionele gastouderopvang waar gezelligheid, rust en regelmaat centraal staan.

Je zoekt een veilig, betrouwbaar en rustig plekje waar jouw baby voldoende aandacht krijgt en samen kan spelen met ander kindjes.

Er is per direct een plekje vrij op de woensdag en donderdag, kom je een kop koffie/thee drinken om kennis te maken?

Bel me op 0172-577539 of stuur een mailtje via contact om een afspraak te maken.

Warme groet

Marielle

PS er is ook een plekje vrij voor een dreumes/peuter op de wo en do!

 

Gespecialiseerd in baby opvang in Boskoop

Wil jij de BESTE ZORG voor je baby en met een gerust hart naar je werk gaan?

***Nu plekje voor baby op de donderdag per 1 januari. Interesse? Reageer snel!***

Onze opvang is Speciaal afgestemd op BABY’s; klein groepje kindjes, veel rust en regelmaat, vertrouwen, professionaliteit door stimulatie bij ontwikkeling en goede hechting in een STRESSLOZE OMGEVING

Maak jij je diep in je hart toch wel een beetje zorgen over de drukte in kinderdagverblijven en of jouw kind wel voldoende aandacht krijgt?

Na bijna 18 jaar moederschap en 15 jaar Gastouderschap kan ik zeggen dat ik gespecialiseerd ben de opvang van baby’s en jonge kinderen. De dagplanning heb ik dan ook helemaal rond de 3x RRR (rust, reinheid en regelmaat) afgestemd. Na al die jaren ervaring heb ik het juiste ritme voor de opvangkinderen gevonden. En ik kan zeggen dat al een aantal jaar iedere ouder altijd een blije baby komt ophalen! Na 15 jaar ervaring weet ik precies welke zorg jouw baby nodig heeft. En ik kan zeggen dat al een aantal jaar iedere ouder altijd een blije baby komt ophalen!

Aandacht, rust en regelmaat! Voor de hechting is het belangrijk om vaste verzorgers te hebben. Een goede hechting is dé basis voor een kind om te kunnen ontwikkelen én om relaties aan te gaan in zijn hele leven.

STRESS daar en tegen belemmert een baby in zijn/haar ontwikkeling. Onderzoek heeft uitgewezen dat  ‘Baby’s veel stress ervaren in de kinderopvang’ vanwege de vele prikkels door de groepsgrootte, de wisselende leidsters en het slapen van al de baby’s in 1 ruimte.

De ALLERBESTE zorg krijgt de baby het eerste jaar thuis; zegt Carolina de Weerth, hoogleraar psychobiologie, omdat een baby het eerste jaar veel behoefte heeft aan de nabijheid van ouders. In Zweden is het bij wet geregeld dat zowel vader als moeder maximaal 240 dagen betaald verlof krijgen, waarvan er min. 60 dagen voor beide ouders verplicht zijn. De dagen zijn zelf in te regelen door beide ouders. Helaas heeft de moeder in Nederland maar 2 tot 3 maanden betaald verlof en de vader 2 dagen.

In mijn opvang streef ik er naar om de BESTE ZORG te geven, zodat jouw baby zich goed ontwikkelen zonder stress en HEEL GELUKKIG is! Dan zijn jij en ik dat ook!

Wat biedt onze opvang:

  • Goede zorg en aandacht
  • Begeleiding bij de ontwikkeling
  • Maximaal 2 baby’s
  • Vaste dagplanning
  • Eigen slaapruimte
  • Rust
  • Een vast gezicht
  • Veiligheid, Vertrouwdheid en Huiselijkheid

Belangrijk voor jou en voor ons:

  • Vertrouwdheid; je krijgt de mogelijkheid om vrijblijvend met ons kennis te maken
  • Zekerheid; keurmerk KNGO, Opleidingen, Bijscholing en samenwerking GOB Happy Home
  • Vrijheid; om met een gerust hart te gaan werken en je talenten te benutten
  • Kwaliteit; Beste opvang zorg voor jouw baby
  • Financiële Compensatie; door onze registratie in het LKR, doordat wij voldoen aan alle wettelijke eisen van de Wet Kinderopvang ontvangt je kinderopvangtoeslag. Dit jaar met 2 mln verhoogt.

Als moeder van 3 zoons weet ik hoe moeilijk loslaten is. Na 3 maanden volop genieten begint je werk weer en dus moet je al snel leren loslaten. Meestal is het brengen van je baby naar de kinderopvang de 1e grote stap in het loslaten. Je moet je baby dan toe vertrouwen aan de zorg van een ander die je niet kent.

Leren loslaten is een proces. Ik help moeders daar altijd mee om te kijken wat voor hen prettig is.

We bieden je de mogelijkheid om vrijblijvend met mij en mijn gezin kennis te komen maken. Afspraak aanvragen

Informatie op de website:

Ga met een gerust hart naar je werk en neem een blije baby mee naar huis! Je baby heeft fijn gespeeld met andere kindjes en oefent zijn/haar sociale ontwikkeling en motoriek in een rustige omgeving waar het alle aandacht krijgt door de kleinschaligheid en een duidelijk dagritme.

  • Heb je moeite om kiezen tussen de opvangvormen kdv of gastouderopvang?
  • Vraag je je af of gastouderopvang veilig is?
  • Schroom je om je baby bij een onbekende te brengen?
  • Maak je je zorgen om de kosten van de opvang?

Dit is echt NIET nodig! In je eentje worstelen met deze vragen brengt je niet tot een keuze. Met de juiste informatie en kennis, is het voor iedere moeder mogelijk om de juiste keuze te maken. Een keuze, die goed voelt om je baby in vertrouwde handen achter te laten, omdat je met een gerust hart naar je werk kunt gaan dag in dag uit. Dat is onbetaalbaar! Het is mijn missie is om je daarbij te helpen.

Meld je nu aan voor een gesprek met ons. Afspraak aanvragen

Er is per 1 januari 1 plekje vrij voor een baby op de donderdag (hele dag)

Het gesprek is gratis en vrijblijvend.

Marielle Kolster
Gastouder

Clàistinn Gastouderopvang

DE BESTE BABY OPVANG IN HET GROENE HART!

Op een Kinderdagverblijf werken ze met 1 leidster op 4 baby’s van 0-1 jaar.

Bij zoveel baby’s komt voor mij de rust en de aandacht voor ieder kind in het gedrang. Ik werk met max. 2 baby’s van 0-1 jaar.
En het meest ideale is een maximaal groepje van 3 kindjes.

Gastouderopvang is heel vertrouwd

Gastouderopvang is heel vertrouwd, omdat deze vorm van kinderopvang om direct contact met jou en je kindje gaat. Je leert elkaar goed kennen.

Door in de gastouderopvang op deze manier samen de zorg voor je kindje te delen ontstaat er een veilige en vertrouwde omgeving in het gezin van de gastouder. Het is daarom ook zo belangrijk dat bij een kennismaking er een klik is.

Afgelopen weekend ontmoeten mijn man Michel en ik de ouders van een jongen die wij 8 jaar lang een aantal keer per maand bij ons kwam spelen en zelfs slapen. Er is door de jaren heen een warm contact ontstaan tussen onze gezinnen. Voor de jongen was dat natuurlijk super fijn; wij waren als een 2e thuis voor hem. Inmiddels is hij ruim een kop groter dan ik en heeft hij een lage stem. Wat gaat dat hard met de kleintjes en wat een bijzonder warm gevoel krijg ik steeds weer als ik die opgroeiende kinderen na een tijdje weer zie.

gastouderopvang is heel vertrouwd als een 2e thuis
Bij Claistinn voel je je thuis!

Toch begon dat contact met een 1e warme ontmoeting. Ik weet het nog goed na een iet wat formele binnenkomst en ontvangst met koffie en thee eindigde we 2 uur later gezellig rond de tafel zittend op de grond met een gevoel alsof we elkaar al jaren kende. En na 8 jaar zwaaiden we een grote knul uit die naar de middelbare school ging. Klaar om voor zichzelf te zorgen en de wijde wereld in te gaan.

Gastouderopvang is een hele warme vorm van kinderopvang. De kinderen kunnen zichzelf zijn, een dagje ontspannen spelen en ontdekken zonder van alles te moeten. Het warme contact bestaat ook uit een warme knuffel of op schoot een boekje lezen. Als dan een jongentje van 3 jaar zegt: “Ik vind het altijd zo leuk bij jou” dan smelt mijn hart… daar doe ik het voor!

Kinderen een 2e thuis geven!

Wil jij kennismaken? Bel dan 0172-577539 of vul je gegevens hieronder in, dan prikken we  snel een datum.

Per 1 januari een plekje op wo en do voor kindje > 1 jaar.

Warme groet,
Marielle

[contact-form-7 404 "Not Found"]