Peuter begeleiding en voorbereiding basisschool

Peuterspeelochtend

“Het belangrijkste in communicatie is horen wat er niet gezegd wordt.”
Peter Drucker

Contact maken doen we allemaal elke dag! Contact maken is communiceren; verbaal (taal) en non-verbaal (gedrag). Wat we voelen stralen we uit, maar hoe doe je dat zonder woorden. Bij baby’s zie je dat ze vooral non-verbaal communiceren; huilen, lachen en nieuwsgierig ontdekken of wrijven in de oogjes als ze moe zijn.

Woorden geven aan dat wat je wilt, nodig hebt, je emoties of juist niet leuk vindt is heel belangrijk. Wanneer een kind zich begrepen voelt stijgt zijn zelfvertrouwen!

Jij als ouder wil natuurlijk dat jouw zoon of dochter vol zelfvertrouwen in het leven staat. Dat het straks op school vriendjes kan maken én goed mee kan komen met de les. Kortom je wilt het beste voor je kind. Gelukkig zijn er veel kinderen, waarbij het lijkt dat ze makkelijk leren in de huiselijke kring en in contact met leeftijdgenootjes op een crèche, KDV, kinderen van familie/vriendinnen en bv. de peuterspeelochtend. En wanneer een kind van zichzelf een open karakter heeft en onderzoekend is aangelegd werkt dat enorm mee.

Met de 10 peuterspeelochtenden tot de zomervakantie van Peuter Contact creëer ik een veilige omgeving met begeleiding waar jouw kind samen spelen en contact maken kan oefenen in een klein groepje leeftijdsgenoten max. 6 kindjes in de leeftijd van bijna 3 jaar tot en met 4 jaar; dus ook voor kleuters die op de vrije vrijdagochtend graag willen spelen of willen worden uitgedaagd.

Contact maken en samen spelen

Misschien gaat dit bij jouw kind niet vanzelf (of misschien herken je dit van je eigen kindertijd en maak je je zorgen voor de schooltijd van jouw kind):

  • je kind wordt heel stil in een groepje kinderen, trekt zich terug
  • mag assertiever zijn, laat speelgoed afpakken
  • of kan moeilijk delen en samen spelen
  • praten met andere kinderen gaat lastig (je kind kan nog niet goed praten of juist heel goed en wordt daardoor niet begrepen)
  • heeft nog een beperkte woordenschat
  • vindt samen spelen met kinderen best moeilijk
  • raakt soms boos, gefrustreerd en driftig
  • huilt geregelt
  • doet andere kinderen pijn
  • kruipt het liefst in een hoekje (alleen)
  • schreeuwt veel
  • je ziet dat andere kinderen jouw kind links laten liggen

Wat gebeurt er als jouw kind moeilijk contact kan maken met andere kinderen, jou als ouder of straks de juf of meester?

  • je kind voelt zich eenzaam of alleen
  • heeft weinig vriendjes/vriendinnetjes
  • je kind voelt zich niet begrepen
  • je kind krijgt niet wat het nodig heeft
  • je kind loopt een achterstand op
  • je kind raakt gefrustreerd en boos
  • je kind heeft misschien wel driftbuien
  • Je kind doet andere kinderen misschien wel pijn
  • je kind huilt veel of snel
  • je kind voelt zich ongelukkig op school of met kinderen
  • je kind wordt misschien gepest

Geen enkele ouder wil deze dingen voor zijn of haar kind. Je wilt het beste voor je kind!

Op onze peuter/kleuterspeelochtend op de vrijdag bied ik jouw kind op een speelse manier begeleiding 4Talent-, taal- en sociale-ontwikkeling. Dit doe ik heel kleinschalig! maximaal 6 kindjes om zo jouw kind optimaal te kunnen begeleiden en aandacht te kunnen geven.

Centraal op deze ochtenden met peuter begeleiding staat contact maken met taal, woorden, elkaar, (voor)lezen, letters, materialen en dat alle speels omlijst door samen spel met de andere kindjes. Ook de sociale vaardigheden komen aanbod, het uitleggen en kijken van gedrag en hoe kun je communiceren door middel van taal, houding en gebaren en normen en waarden. We gaan vooral aan de slag met veel creativiteit en expressie door jezelf te uiten door drama, spel, muziek, dans, knutselen, fantasie, bouwen met materialen. Leren is doen en daarbij werk ik niet met een vooraf opgezet en uitgewerkt plan, maar geef de kinderen zoveel mogelijk ruimte voor hun eigen proces. Spelen is leren!

Voordelen van Peuter Contact: 

  • klein groepje om te leren spelen (max. 6 kindjes)
  • 1 ochtend in de week
  • veel rust en regelmaat
  • veel individuele aandacht en ruimte voor zijn/haar verhaal
  • coaching van de gastouder; open vragen stellen, doorvragen, situaties uitleggen en mogelijkheden bieden om keuzes te leren maken
  • veel taal aanbod; voorlezen, verhaal, zingen
  • leren kijken naar gedrag
  • emoties leren uiten met woorden
  • ruimte voor het kind om zichzelf te zijn en contact te leren maken
  • aanleren van sociale vaardigheden
  • oefenen wat moeilijk is en complimenten wanneer iets lukt
  • vergroten zelfvertrouwen
  • oefenen in zelfstandigheid en communicatie
  • samen spelen met een paar leeftijdgenoten ipv een grote groep kinderen
  • kennis van hoogbegaafdheid (ontwikkelingsvoorsprong) en hooggevoeligheid
  • uiten met expressie; muziek, dans, creatief, fantasie

Is dit precies wat jij zoekt voor jouw zoon/dochter?

Meldt je dan nu aan voor het voorjaar van 2019! VOL = VOL nog slechts 6 plekjes vrij

AANMELDEN op lijst, klik hier

***

Het is heel belangrijk dat een kind zich gezien, gehoord voelt en begrepen wordt, zowel door volwassenen als andere kinderen.

Vaak begint de communicatie van je kind met gedrag en vraagt dit begrip en inzicht van de ouder over wat je kind probeert te communiceren. Het aanleren van woorden helpt een kind uiting te geven van wat het wil, nodig heeft of om gevoelens onder woorden te brengen; taal ter aanvulling van zijn communicatie met zijn of haar gedrag. Hoe meer een kind gaat praten en onder woorden kan brengen wat het denkt, voelt en bedoelt hoe duidelijker het zich kan uitdrukken en mensen om hem of haar heen hem begrijpen.

Wanneer een kind zich begrepen voelt én ook begrijpt wat jij bedoelt hoe zelfstandiger het wordt en hoe meer zelfvertrouwen het kind ontwikkeld.

Een kind dat vol zelfvertrouwen is, sociale vaardigheden goed kan gebruiken én zich goed kan uiten en praten is goed voorbereid voor de basisschooltijd.

  • kan makkelijk contact maken
  • heeft vriendjes en vriendinnetjes
  • wordt begrepen doordat hij goed kan praten
  • neemt de gesproken taal van de les goed op
  • zit lekker in zijn vel
  • gaat met plezier naar school
  • kan zijn emoties op de goede manier uiten en zeggen wat er scheelt
  • wordt niet gepest
  • loopt soepel door de lesstof en de schooljaren
  • een vrolijk en blij kind
Met de peuterochtenden kan ik uw kind optimaal begeleiden in het contact met kinderen en volwassenen om het zo goed mogelijk voor te bereiden op de basisschooltijd. Uiteraard gaat het voor het kind vooral om fijn te spelen met andere kinderen en alvast een beetje te wennen aan een groepje en dagstructuur.

Uit eigen ervaring weet ik dat er meer mee kan spelen, waarom het soms lastig is op school of om contact te maken. bv. hooggevoeligheid en hoogbegaafdheid of andere diagnoses. Maar met de peuterochtenden krijgt je kind handvatten en een goede basis mee om zich te kunnen ontwikkelen.

Op de peuterochtenden werk ik met de Pedagogische doelen volgens de piramide van Psycholoog Maslow. Een kind kan zich pas ten volle ontplooien (topje van de piramide) wanneer aan de onderliggende traptreden van de piramide voldaan zijn.

Tijdens de ochtenden biedt ik de veilige omgeving met de behoeften die elk kind nodig heeft, zodat het zichzelf kan zijn en zich durft te laten zien. Door te voldoen aan de basisbehoeften van eten en drinken, bewegen en ontspanning in een veilige omgeving met rust en regelmaat. Waarbij elk kind gezien wordt en erbij hoort. Schep ik een fijne plek om te oefenen met uitdagingen, samen spel, respect voor zichzelf en anderen om zo successen te kunnen halen en problemen te kunnen oplossen. En dit alles met ruimte voor creativiteit, eigenheid en fantasie.

Maatwerk

Indien nodig kun je als ouder betrokken zijn bij de begeleiding. Bij de intake kunnen aandachtspunten van je kind aangegeven worden en besproken.

Aangezien ik je kind met aandacht begeleid kan het voorkomen dat je kind specifieke behoeften of zorgen laat zien. Door een warm en betrokken contact met jou als ouder kunnen we dit samen bespreken, begeleiden en evt. kan ik je helpen met het zoeken voor een goede doorverwijzing of specifieke hulp voor je kind.

Eventueel kan een ouder coaching ontvangen bij specifieke problemen en uitdagingen.

Gastouderopvang (dagopvang)

Mocht je enthousiast zijn, maar 1 ochtend te weinig vinden en ook opvang zoeken voor hele dagen. Op de woensdag en donderdag biedt ik ook gastouderopvang aan. Informeer naar de mogelijkheden. In de gastouderopvang werk ik met een Pedagogisch Beleidsplan, vraag dit bij interesse aan via het contact formulier of klik hier om naar de website te gaan!

In april 2019 starten we met de peuterochtenden voor dit voorjaar op de vrijdagochtenden als er voldoende aanmeldingen zijn.
10 + 1 (bonus) ochtenden van ca. 08:30 – ca. 12:00u

Maar 6 plaatsjes beschikbaar VOL = VOL

Je gegevens


Aanmelden en interesse voor PeuterContact!

Peuter Contact zijn een aantal ochtenden op vrijdag om peuters een steuntje in de rug te geven als voorbereiding op de basisschool.

Naast dat de ochtenden waar peuters interactief met elkaar bezig zijn met muziek, taal, samenspel en drama, zal ook begeleiding en coaching een onderdeel zijn. Er is een uitgebreide intake, waarbij individuele aandachtspuntjes naar voren kunnen komen.

De ochtenden gaan door bij voldoende aanmeldingen en starten in het voorjaar medio april 2019. Na aanmelding ontvangt je een bevestiging dat je op de lijst staat en begin januari zal er meer informatie naar je toegestuurd worden.

Warme groet,
Marielle


Auteur: Marielle Lourier-Kolster

Mijn naam is Marielle Kolster, ik help jou als werkende moeder om jouw baby de beste zorg, liefde en aandacht te geven, zodat jij met een gerust hart kunt werken. “Samen maken we dat mogelijk!” Michel en ik hebben de visie dat ieder kind uniek is en de mogelijkheid moet krijgen omdat te ontdekken en te ontwikkelen. Door middel van gastouderopvang hebben we ruim 13 jaar geleden ons gezin geopend om gastkinderen een veilige en vertrouwde plek te bieden op momenten dat jij werkt. Door persoonlijke aandacht voor jou en je baby ontwikkelen we een vertrouwde band met elkaar en creëren we een vertrouwde, kleinschalige en huiselijke leefomgeving waarin je baby optimaal kan groeien en ontwikkelen. Onze samenwerking stelt jou in staat om te investeren in jezelf en in je carrière en je baby de best mogelijke basis mee te geven voor het leven. De opvang wordt als een 2e thuis. Ik zie dat veel moeders worstelen om de zorg voor hun baby over te dragen aan een onbekende. Voor mij is het daarom heel belangrijk om voordat je baby komt elkaar te leren kennen. Ik werk enkel en alleen op basis van een wederzijdse klik en een gevoel van vertrouwen dat er is of ontstaat op het moment dat we elkaar ontmoeten en kennismaken. Dat is de basis van onze samenwerking.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.