Summerschool 2018 en voorlezen aan een kind

Interactief voorlezen aan kinderen is goed voor hun taalontwikkeling, woordenschat én hun welbevinden.

Elk jaar zijn er weer interessante cursussen en workshops beschikbaar om mezelf uit te dagen en bij te scholen. Dit jaar volgde ik weer een aantal ontwikkeling modules voor jonge kinderen! De module over Interactief voorlezen aan kinderen was erg interessant.

Interactief voorlezen aan kinderen

Voorlezen kennen we allemaal; je pakt een verhalen of plaatjes boek en leest het verhaal. Heerlijk bij het naar bed brengen om een kind te helpen rustig worden en relaxen. Interactief voorlezen aan kinderen is iets anders. Het woord interactief zegt het eigenlijk al. Er vindt interactie plaats tussen voorlezer en kind, interactie tussen het verhaal en een kind zijn eigen belevingswereld. Door bv een boekje te kiezen over een bepaald onderwerp kun je door het interactief voorlezen een gesprekje aangaan met je kind. Daardoor ontstaan een verbinding met het kind en ruimte voor het kind om zich te laten horen en zijn eigen gedachten en emoties onder woorden te leren brengen.

Moeilijke onderwerpen bespreken

Als ouder zijn er altijd wel onderwerpen waar je het lastig vindt om een gesprekje over aan te gaan met je kind. Door samen met je kind interactief een boekje over het onderwerp te lezen en daarbij vragen te stellen aan je kind worden onderwerpen zoals; sex, baby’s, pesten, dood, ziekte, enz een stuk makkelijker om samen met je kind te bespreken.

Open vragen stellen

Bij het interactief voorlezen maak je gebruik van open vragen; dat zijn vragen die beginnen met wat, waar, hoe, wie deze nodigen het kind uit om te vertellen vanuit hun eigen beleving en gedachten. Luister zonder oordeel en luister goed naar het antwoord van je kind en stel een verdiepende open vraag om meer te weten te komen over de belevingswereld van je kind. Weerhoudt jezelf om een antwoord of eigen standpunt te geven; als je dat doet dan is het gesprek meestal snel afgelopen. Beter kun je doorvragen of bv een vraag stellen om te onderzoeken; je vat het antwoord van je kind kort samen en stelt dan een volgende open vraag. Wanneer een kind erg overtuigd is van iets waar jij denkt dat het een denkfout maakt dan zou je dat kunnen onderzoeken  door vragen te blijven stellen en soms is het verstandiger om juist mee te gaan in het magisch denken van een kind; door juist extreem in de fantasiewereld te gaan kun je samen plezier maken en bv. luchtig afsluiten met; Ik zou zo graag willen dat de wereld die wij net hebben geschreven zou bestaan, dat zou heerlijk zijn!

De luisteraar heeft de controle

Vaak denken we dat een verteller in de controle is bij een gesprek, maar niets is minder waar. Als luisteraar kun je met vragen een gesprek naar een dieper (hart)niveau sturen of juist meer lucht geven. Kijk goed naar het kind en weet wanneer een gesprekje diep genoeg was om zijn hart te luchten en als professioneel opvoeder of het wel gepast is om deze diepe vragen te stellen. Zeker wanneer een kind in de weerstand gaat is het verstandig om het onderwerp naar een lichter niveau te sturen omdat je de grenzen van het kind wilt respecteren. Om op hartniveau met iemand te kunnen praten moet een kind zich veilig en vertrouwd voelen. Voelt een kind zich niet veilig (genoeg), maar geeft het wel antwoord op deze diepe vragen dan voelt het zich achteraf schuldig en in de war! Dit doet dus juist afbreuk aan de relatie met het kind; waak daar dus voor. Wees je dus goed bewust dat je met je vragen het gesprek stuurt.

Houdt het kort en luchtig!

Voor kinderen is het fijn wanneer een interactief gesprek kort duurt. En ook dat wanneer je de diepte in gaat je het houdt bij een paar diepe vragen. Stuur het gesprek weer terug naar het voorleesonderwerp en onderzoek de volgende dingen die daar aanbod komen evt. weer met een verdiepende vraag. Houdt het vooral ook luchtig met humor en plezier.

Interactief voorlezen aan kinderen is een mooie ontdekkingsreis in de kinderwereld met het magisch denken én de persoonlijke gedachten en emoties van kinderen!

Zeker als gastouder vind ik het altijd mooi om te zien en te horen hoe kinderen zich kunnen uiten en gehoord voelen door zo’n momentje samen of met elkaar als groepje!

Je leest het: Summerschool 2018 was weer een feest!

 

Auteur: Marielle Lourier-Kolster

Mijn naam is Marielle Kolster, ik help jou als werkende moeder om jouw baby de beste zorg, liefde en aandacht te geven, zodat jij met een gerust hart kunt werken. “Samen maken we dat mogelijk!” Michel en ik hebben de visie dat ieder kind uniek is en de mogelijkheid moet krijgen omdat te ontdekken en te ontwikkelen. Door middel van gastouderopvang hebben we ruim 13 jaar geleden ons gezin geopend om gastkinderen een veilige en vertrouwde plek te bieden op momenten dat jij werkt. Door persoonlijke aandacht voor jou en je baby ontwikkelen we een vertrouwde band met elkaar en creëren we een vertrouwde, kleinschalige en huiselijke leefomgeving waarin je baby optimaal kan groeien en ontwikkelen. Onze samenwerking stelt jou in staat om te investeren in jezelf en in je carrière en je baby de best mogelijke basis mee te geven voor het leven. De opvang wordt als een 2e thuis. Ik zie dat veel moeders worstelen om de zorg voor hun baby over te dragen aan een onbekende. Voor mij is het daarom heel belangrijk om voordat je baby komt elkaar te leren kennen. Ik werk enkel en alleen op basis van een wederzijdse klik en een gevoel van vertrouwen dat er is of ontstaat op het moment dat we elkaar ontmoeten en kennismaken. Dat is de basis van onze samenwerking.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.